لینک های دسترسی

Breaking News

'عملیات بیشتری در جنوب افغانستان صورت خواهد گرفت'


یک سخنگوی وزارت دفاع امریکا میگوید عملیات بیشتری، مشابه به عملیاتی که در جنوب افغانستان برای پاکسازی یک ولسوالی در ولایت هلمند که تحت کنترول طالبان بود، صورت خواهد گرفت.

و نیرو های ائتلاف و افغان، بعد از اخراج قوای شورشی، این مناطق را تحت کنترول خواهند گرفت.

رایان وایتمن، سخن گوی وزارت دفاع امریکا میگوید عملیات در ولسوالی نوزاد ولایت هلمند، به منظور پاکسازی تندروان از آن منطقه، قبل از انتخابات مجوزه ریاست جمهوری افغانستان در پنجشنبه آینده، صورت گرفت.

"نیرو های امریکایی، به همراه شرکای افغان و بقیه قوای ائتلاف که در آنجا موجود بودند، سعی نمودند تا با نزدیک شدن انتخابات، افغانها این موقع را داشته باشند تا آزادانه حرکت نموده و به پای صندوق های رای رفته و قادر به رای دهی گردند و اینکار را در یک فضای امن و بدون قید و شرط انجام دهند. و همچو عملیاتی به این هدف کمک میکند."

وایتمن میگوید در روز های آینده، عملیات مشابه دیگری هم صورت خواهد گرفت و آنان حتی بعد از انتخابات هم این نوع عملیات را متوقف نخواهند نمود.

"شما شاهد اینوع عملیات ها تا زمان انتخابات و بعد از انتخابات خواهید بود. این مساعی دوامداری است که در سراسر کشور عملی خواهد شد."

عملیات در ولسوالی نوزاد که ۴۰۰ عسکر امریکایی و ۱۰۰ عسکر افغان شامل آن بود، جزئی از عملیات وسیعتر نیرو های پیاده بحریه ایالات متحده در ولایت هلمند میباشد.

این عملیات نظامی، جزئی از ستراتیژی جدیدی است که در ماه مارچ توسط براک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده اعلام گردید و توسط جنرال ستانلی مک کرستل، قوماندان جدید امریکا در افغانستان بمرحله اجرا گذاشته میشود.

این ستراتیژی از نیرو های بین المللی و افغان میخواهد تا بخش بیشتری از کشور را مصئون نمایند و بعد در آن مناطق مستقر گردند تا طالبان قادر به برگشت نشده و حکومت افغانستان مجال آنرا پیدا کند تا اداره را برقرار نموده و خدمات عامه را فراهم نماید.

"شما همه از ستراتیژی که در مرحله اجرا گذاشته شده است، مطلع هستید و از اهمیت یکبار امنیت را برقرار نمودن و قابلیت نگهداشت این امنیت هم مطلع هستید تا به پروسه اداره نمودن اجازه دهد تا مستحکم گردد و بدین طریق، فعالیت طالبان، و یا فعالیت شورشیان اجازه نداشته باشد و یا قادر نگردد دوباره سر بلند نماید."

این وظیفه بزرگی است، مخصوصاً در کشوری که نفوس آن پراکنده بوده و ساحات صعب العبور زیادی دارد. از چندین کارشناس مدنی تقاضا شده است تا به جنرال مک کرستل مشوره بدهند.

جنرال مک کرستل میگوید وی به نیرو های بیشتری ضرورت دارد، حتی بیشتر از میزانیکه به دو چند رسیده و فعلاً تقریباً در افغانستان حاضر است.

و اما مامورین میگویند جنرال مک کرستل هنوز تصمیم قطعی نگرفته است تا درخواست عساکر بیشتر را نماید.

وی قرار است بررسی ۶۰ روزه خود را بزودی به رابرت گیتس، وزیر دفاع امریکا ارسال دارد، ولی مامورین میگویند این بررسی شاید تا ماه سپمتبر نشر نگردد.

XS
SM
MD
LG