لینک های دسترسی

Breaking News

نیویارک تایمز: قوماندان های امریکایی عساکر کافی در افغانستان ندارند


هیلینی کوپر برای نیویارک تایمز از بگرام نوشته است، قوماندان های امریکایی و ناتو در افغانستان به فرستادۀ خاص اوباما گفته اند که آنها عساکر کافی ندارند تا وظیفۀ خود را علیه طالبان انجام بدهند که از ماورای سرحد فعالیت میکنند.

قوماندان ها بر مشکلات در جنوب افغانستان تاکید میکنند که باوجود افزایش قوای امریکایی، طالبان شهر ها و قریه جات را بمباردمان کرده و به شرق افغانستان اشاره نمودند که شبکۀ حقانی و پسرش به منبع عمده علیه قوای امریکایی مبدل شده است میباشد.

نیویارک تایمز افزوده، بعد از گذشت هشت سال و از بین رفتن محبوبیت جنگ افغانستان در داخل امریکا، برای حکومت اوباما مشکل خواهد بود تا در صورت ضرورت، در افغانستان عساکر بیشتر را بفرستد.

سوالات تازه در مورد اعتبار حکومت افغانستان که برگزاری انتخابات با اتهامات تقلب همراه میباشد، به این مشکل افزوده است.

امیرالبحر مایک مُلن برای شبکۀ سی ان ان گفته است وضع در افغانستان جدی و در حال بدتر شدن بوده و تخنیک های طالبان بهتر و مغلقتر میگردد. او علاوه نمود که جنرال ستنلی مککرستل، قوماندان جدید قوای ائتلاف در افغانستان در حال بررسی وضع آن کشور میباشد و تا هنوز تقاضای قوای اضافی را نکرده است.

نیویارک تایمز ادامه داده، قوماندان های هفتۀ گذشته با ریچارد هولبروک، فرستادۀ خاص رئیس جمهور اوباما برای افغانستان و پاکستان ملاقات نمودند.

تمام قوماندان های منطقوی برای او وضع را به یک شکل توضیح دادند که افزایش قوای امریکایی در جنوب برای شان کمک نموده است، ولی تعداد مجموعی عساکر نسبت به آنچه نیاز است، اندک میباشد.

به عقیدۀ نویسندۀ نیویارک تایمز، شرق افغانستان منطقۀ بحرانی میباشد. روز یکشنبه در جریان سفر هولبروک به بگرام، قوماندان امریکایی در زون شرق افغانستان به او گفت شبکۀ حقانی در حال توسعه یافتن است.

جلال الدین حقانی و سراج الدین حقانی، پسر او به القاعده ارتباط داشته و بخاطر حمله علیه قوای امریکایی و افغان از پناه گاه های مصون در پاکستان استفاده میکنند.

در ادامۀ مطلب آمده است، قصر سفید از کاهش حمایۀ مردم از جنگ افغانستان نگران میباشد. بعد از آخرین نظر پرسی های عامه، امیرالبحر مایک مُلن، و کارل آیکن بیری، سفیر ایالات متحده در مورد استقامت این ماموریت صحبت نمودند.

قانونگزاران امریکایی نیز انتقادات شانررا از رئیس جمهور حامد کرزی شدت بخشیده میگویند حکومت او بخاطر ختم فساد اداری و تجارت مواد مخدر که منابع افزایش شورش گرای میباشد، اقدامات کافی نکرده است.

رابرت کسی، سناتور دموکرات ایالت پنسلوانیا شام یکشنبه در کابل به خبرنگاران اظهار داشت که به آقای کرزی گفته است زمانی خواهد آمد که حوصلۀ امریکایی ها به سر برسد. شیرد برون، سناتور دموکرات از اوهایو میگوید هفتۀ آینده زمان ختم نخواهد گردید، ولی کار ها باید نتیجه بدهد. به گفتۀ او این آخرین فرصت میباشد.

روزنامۀ پولتیکو، در رابطه به اهمیت ماموریت نظامی ایالات متحده در افغانستان از مصاحبۀ سفیر ایالات متحده در کابل مطلبی را نشر نموده که فشردۀ آن تقدیم میگردد.

پولتیکو افزوده، از یک مصاحبۀ شدید و جدی بین کارل ایکنبیری، سفیر ایالات متحده در افغانستان و نطاق شبکۀ تلویزیونی سی ان ان، چنین برداشت میگردد که ماموریت ایالات متحده در افغانستان در پهلوی ماموریت نظامی، یک روند دولت سازی نیز میباشد.

درین مصاحبۀ شبکۀ سی ان ان، خطابه های آیکن بیری را در سال 2006 و 2007 به نشر رسانید که او میگفت وضع از هر لحاظ در افغانستان در حال بهبود میباشد. ولی اکنون وضع شکل متفاوتی دارد.

آیکنبیری در جواب گفت که او فکر نمیکند بیانات او در آن زمان اکنون خوشبینانه به نظر میرسد. او میگوید تغیر عمدۀ که از سال 2002 بدین سود به نظر میرسد، این است که اکنون یک استراتیژی جدید و واضح روی کار میباشد.

به عقیدۀ او استراتیژی جدید، در بر گیرندۀ بُعد های امنیتی و ملکی میباشد. سفیر ایالات متحده میگوید عملیات نظامی بخشی از استراتیِژی جدید است، ولی امکان ندارد تا تنها با فعالیت های نظامی جنگ به نفع امریکا تمام شود. او میگوید فعالیت های ملکی و پروژه های اقتصادی نیز از اهمیت خاصی برخوردار میباشد.

XS
SM
MD
LG