لینک های دسترسی

Breaking News

سفینه اکتشافی جدید به فضا پرتاب گردید


سفینه اکتشافی فضایی جدیدی جهت انتقال تجهیزات علمی و سایر تدارکات به ایستگاه بین المللی فضایی، پرتاب گردیده است.

سفینه اکتشافی فضایی که حامل 8 هزار کیلو گرام تجهیزات برای ایستگاه بین المللی فضایی میباشد، حوالی نیمه شب جمعه از زمین برخاست.

لحظاتی قبل از پرتاب، " پیتی نیکولینکو"مدیر پرتاب این سفینه برای "رِک ستَرکوف" قوماندان این سفینه اکتشافی پیغام رادیویی فرستاد تا بگوید که سفینه آماده پرواز است. نیکولینکو: "ما برای تو و تیم تان طالع پیروزی و موفقیت تمنا داریم."

سترکوف: " تشکر، پیتی. به نماینده گی از این کشاف، از همه کسانی تشکر میکنم که برای مهیا ساختن این وظیفه، کمک نموده اند. بیایید تا در مسیر ارتقای علم، گامی بسوی ایستگاه فضایی بین المللی بگذاریم."

طی هفته جاری پرتاب این سفینه، بنا بر عواملی چون، رعد و برق و مشکلات تخنیکی در قسمت وال های مواد سوخت آن، برای دو بار پیاپی توقف داده شده بود.

عمله این سفینه مدت 13 روز را در مدار زمین به سربرده و فضانوردان بعد از اینکه بروز یک شنبه، سفینه را در ایستگاه فضایی روی مدار قرار دادند، سه بار گردش فضایی را اجرا خواهند نمود.

این گروه خوابگاه ها و یک آنتن بزرگ فضایی را که بنام ممثل فقید امریکایی، ستیفن کولبرت مسمی گردیده است ، به فضا انتقال میدهند. محموله این سفینه همچنان در برگیرنده تجهیزات جدید علمی، به شمول یخچال و وسایل تحقیقی میباشد.

مارک یوران، معاون اداری مرکز فضایی اوایل هفته جاری گفت: ماموریت سفینه فضایی اخیر، در قسمت ایجاد قابلیت های علمی مرکز فضایی کمک نموده است.

یوران: " تفاوت عمده میان برنامه هایی که ما در قبل داشتیم و برنامه هایی که در پیش رو داریم، این است که اکنون برای اولین بار ما آزمایشگاه های متداوماً فعال را خواهیم داشت."

در یک تجربه جدید هشت موش با این سفینه به ایستگاه فضایی سفر میکنند. این جونده ها چندین ماه را در فضا سپری خواهند کرد، و در این مدت علما تلاش میکنند تا ضیاع استخوان نزد فضا نوردان را که ناشی از تفاوت ثقلت و جاذبه در فضا و نیز در زمین میباشد، درک نمایند.

جولی رابینسن یک دانشمند برجسته مرکز فضایی میگوید: آزمایشات انجام شده توسط ایتالیایی ها یکی از چندین پروژه متعددی است که به هدف پیشرفت دادن علم طب، انجام یافته است.

رابینسن: "از زمان های دور به اینسو، اینبار موش ها برای مدت طولانی در محیط ایستگاه فضایی تحت شرایط تجربی، نگه داری میشوند. این یک پیشرفت زیبا و هیجانی علم میباشد."

بعد از پرتاب این سفینه اکتشافی، مرکز ناسا پلان دارد تا شش سفینه دیگر را قبل از کناره گیری از این ماموریت در سال آینده، به فضا بفرستد.

بعد از آن تا سال 2015، از روس ها و برنامه های شخصی فضایی برای انتقال تدارکات به ایستگاه فضایی کار گرفته خواهد شد. انتظار میرود که وجوه مالی ایستگاه فضایی الی سال 2015 میلادی به اتمام برسد.

XS
SM
MD
LG