لینک های دسترسی

Breaking News

نمایشگاه صنایع دستی در هرات


در سومین نمایشگاه صنایع دستی هرات بیشتر از ٥٠٠ نوع از ساخته های حدود ۴۴ نهاد فعال در زمینه زنان به نمایش درآمده است.

این سومین بار است که با کمک اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا مجموعه ی نفیس از صنایع دستی هرات توسط یک موسسه افغان به نام " موسسه انکشاف و جامعه نوین" در قالب یک نمایشگاه عرضه می گردد.

عاطفه منصوری رییس این موسسه می گوید این نمایشگاه رابا هدف حمایت از صنایع دستی فراموش شده هرات برگزار نموده است.

در بیش از 50 غرفه این نمایشگاه صنایعی مانند ابریشم بافی، ساخت کلاه قره قلی، سراجی یا چرم سازی، قالین بافی، شیشه سازی،و ده ها نوع دیگر صنایع دستی به چشم می خورند. در این میان اولین بار است که صنعت سراجی یا همان چرم سازی و ساخت کلاه های قره قلی که پیشینه تاریخی طولانی در هرات دارد در چوکات یک نمایشگاه صنایع دستی مطرح می گردد.

غلام سخی وکیل صنف سراجان هرات وضعیت این پیشه کهن را نا بسامان توصیف کرده و می گوید که با ادامه این روند همین محدود دوکان های سراجی هم که در هرات باقی مانده اند از میان خواهند رفت. چیزی که در این غرفه توجه همگان را جلب می نماید پوش های چرمی تفنگ و تفنگچه است. غلام سخی می گوید قبل از آغاز جنگ ها در افغانستان سراجان هرات بیشتر زین اسپ وچیز های ضروری دیگر تولید می کردند به گفته او پوش تفنگ و تفنگچه میراث دوره جنگ در افغانستان است.

جالب ترین بخش این نمایشگاه غرفه ساخت کلاه های قره قلی ست. مسوول غرفه که پیرمرد تقریبا ٦٠ ساله ی ست می گوید از ده ها تولید کننده کلاه قره قلی فقط او با قیمانده است و در حال حاضر تنها تولید کننده این نوع کلاه در هرات است.

پیرمرد با شوخی می گوید زمانی که اولین بار رییس جمهور کرزی را دیده است امیدوار شده است که رییس جمهور به این دلیل که خودش کلاه قره قلی بر سر می گذارد، به نجات این صنعت از نابودی کمک خواهد کرد. اما به گفته او بی توجهی دولت با عث از بین رفتن این پیشه شده است.

یکی از اهداف این نمایشگاه بازار یابی برای تولیدات صنایع دستی زنان است.عاطفه منصوری می گوید برگذاری دونمایشگاه گذشته توانسته است به بازار یابی صنایع فراموش شده هرات خصوصا صنایع دستی زنان کمک نماید.

تعدادی از بازدیدکننده گان نمایشگاه برگزاری چنین نمایشگاه ها را یکی از عوامل اساسی رونق دوباره صنایع دستی فراموش شده عنوان می کنند.

این نمایشگاه به مدت 3 روز ادامه دارد قرار است با کمک موسسه انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا به زودی یک مارکیت مخصوص دایمی برای عرضه صنایع دستی هرات خصوصا صنایع دستی زنان در این ولایت دایر گردد.

XS
SM
MD
LG