لینک های دسترسی

Breaking News

توقیف مظنونین جدید دهشت افگنی در امریکا


مقامات ایالات متحده بروز پنجشنبه بارابطه به دهشت افگنی، جدا از قضیۀ نجیب الله زازی در نیویارک و کالرادو، یک عده را توقیف نمودند.

در ایالت تکساس بروز پنجشنبه یک مرد ۱۹ سالۀ اردنی باتهام کوشش جهت استفاده از اسلحۀ تخریب وتاثیر جمعی در شهر دالاس توقیف گردید.

مقامات گفتند حُسام ماهر حسین سمادی کوشش کرد بمی را در خارج یک عمارت ۶۰ طبقه ای تعبیه نماید.

طبق ادعا سمادی ارادۀ خود را مبنی بر براه انداختن جهاد در ایالات متحده اعلام نموده بود.

در شهر سپرنگ فیلد ایالت النوی، مقامات فدرال مایکل فنتن یک امریکائی ۲۹ ساله را که به طالب اسلام مشهور است، باتهام کوشش به قتل مامورین حکومت فدرال و کوشش برای استفاده از بمی که در موتر تعبیه شده بود بر یک محکمۀ فدرال توقیف نمود.

هردو توقیف ناشی از یک عملیات مخفی توسط ادارۀ تحقیقات فدرال یعنی اف بی آی بود.

علیه یک جوان متولد افغانستان در نیویارک به اتهام توطئه چینی استفاده از سلاح های تخریب جمعی علیه اهدافی در داخل خاک امریکا، اعلام جرم شد. و دو مرد دیگر متولد افغانستان که متهم به

دروغگویی به تحقیقگران فدرال در مورد این قضیه بودند تحت نظارت محکمه آزاد شدند.

هیئت عالی منصفه علیه نجیب الله زازی ۲۴ ساله که باشنده ایالت غربی کالورادو میباشد، اعلام جرم نمود. وی متهم است که با چند فرد ناشناس دیگر، برای منفجر کردن بمب در آمریکا توطئه چینی مینمود.

مدعی العمومان در نیویارک و کالورادو ادعا میکنند که زازی تعلیمات بم سازی را در سفریکه در سال ۲۰۰۸ به پاکستان داشت، فرا گرفته است و بعد وی در جستجوی عناصر و مواد ساخت وسایل انفجاری چون هایدروجن پراکساید و اسیتون بر آمده و آنرا خریداری نموده است. آنان میگویند زازی در ۱۰سپتامبر برای دنبال کردن طرح های خود به شهر نیویورک سفر کرد. زازی که دریور سرویس ترانسپورتی میدان هوایی در شهر دینڤر میباشد، قبلاً در شهر نیویارک زندگی میکرد و در ۱۹ سپتمبر به اتهام باتهام دروغگویی به تحقیقگران فدرال بازداشت شد.

پدر وی که محمد زازی نام دارد و ۵۳ ساله و مقیم ایالت کالورادو میباشد احمد ویس افضلی، ملا امام شهر نیویارک که ۳۷ ساله میباشد هم به اتهام بیانات دروغین بازداشت شدند. بروز پنجشنبه، زازی بزرگتر تحت نظارت محکمه و نظربانی الکترونیکی، آزاد شد.

و مدعی العموم شهر نیویارک موافقه نموده است تا افضلی را با قید ضمانت یک ملیون و ۵۰۰ هزار دالر آزاد نمایند و اجازه دهند تا بکار خود در فاتحه خوانی اسلامی ادامه داده و در مراسم مذهبی حضور یابد.

ران کیوبی، وکیل مدافع افضلی میگوید این امام مدتهای مدیدی است که بحیث یک رابط بین جامعه افغانی و پولیس استخبارات نیویارک کار نموده است و وی به دست داشتن در دهشت افگنی، مظنون نمی باشد.

«معلومدار، حکومت به آزادی وی با قید ضمانت رضائیت نمی داد اگر واقعاً آنان تصور میکردند که افضلی در توطئه دهشت افگنی دخیل بوده است.»

کیوبی میگوید افضلی فقط سعی نمود تا به پولیس کمک کند زیرا آنان از وی خواهش نمودند تا نجیب الله زازی را پیدا کند. اما به اتهام دروغ گفتن به مامورین فدرال در مورد موضوع گفتگوی خود با زازی، اگر افضلی محکوم شود، به هشت سال مقابل میباشد.هر سه نفر شهروندان دایمی آمریکا هستند.

کمیسر پلیس نیویورک گفت عقیده بر این است که نجیب الله، زمانی که در مورد دستورات بمب سازی که ماموران فدرال در اتومبیلش پیدا کردند اظهار بی اطلاعی کرد، به مقامات دروغ گفت. او هر گونه ارتباطی را با تروریسم تکذیب کرده است.

کمیسر پلیس می گوید مقامات به نقل از زازی گفته اند او در یک اردوی القاعده در پاکستان آموزش دیده بود.وزارت دادگستری آمریکا می گوید دولت می خواهد زازی برای روبرو شدن با اتهام جدید به نیویورک منتقل شود. زازی ۲۴سال دارد ، در افغانستان متولد شد، و حدود ۱۹سال پیش قبل از آینکه با خانواده اش به آمریکا بیاید، به پاکستان رفت.هر سه نفر در صورت اثبات جرم ممکن است هر کدام به اتهام دروغگویی به تحقیقگران به هشت سال زندان محکوم شوند.

XS
SM
MD
LG