لینک های دسترسی

Breaking News

کانگرس امریکا - 'حمایت از تصمیم مبنی بر جنگ در افغانستان'


یک تن از دیموکرات های ارشد در سنای ایالات متحده میگوید اعضای کانگرس از هر دو حزب، از هر تصمیمی که ریس جمهور براک اوباما در رابطه با جنگ در افغانستان اتخاذ نماید، حمایت خواهند کرد.

هیری ریید، رهبر اکثریت در سنا میگوید، هر دو حزب – دیموکات و جمهوری خواه، به ریس جمهور اوباما اطمینان دادند که از او حمایت خواهند کرد.

میچ میکانیل، رهبر ارشد مجلس نمایندگان از حزب دیموکرات میگوید، این حمایت به شکل اوتوماتیک صورت نخواهد گرفت.

ولی میکانیل میگوید اگر این پلان توسط قوماندانان اردو مستقر در منطقه حمایت گردد، اکثریت جمهوری خواهان نیز از هر تصمیم ریس جمهور حمایت خواهند کرد.

"امید وار هستیم که سر انجام ریس جمهور از توصیه های بعضی از خوبترین جنرالان پیروی خواهد کرد - جنرالانی که به عقیده ما میدانند برای با ثبات ساختن افغانستان چه چیزی مهم است و از بازگشت طالبان چگونه جلوگیری کرد و از پناه جستن القاعده چطور ممانعت نمود."

جنرال ستنلی مکریستل قوماندان ناتو و قوای امریکایی در افغانستان از ریس جمهور میخواهد تا تعداد قوای امریکایی در افغانستان را افزایش دهد.

اکثریت جمهوری خواهان طرفدار افزایش در قوا بوده، ولی اکثر دیموکرات ها مخالف آن میباشند. به گفته اندرو بیسیویچ، استاد تاریخ و روابط بین المللی در پوهنتون باستان این مسله مشکلات سیاسی را ببار میآورد.

او میگوید، سیاست های مربوط به این مسله نهایت مغلق است که موضوع را برای ریس جمهور مشکلتر میسازد. ولی رابرت گیبس سخنگوی قصر سفید میگوید، سیاست بازی های داخلی، اساس تصمیم اوباما را در مورد تشکیل نخواهد داد.

او میگوید، اساس تصمیم ریس جمهور را سیاست اداری نه، بلکه علایق و آنچه را که به نفع ملت امریکا است، تشکیل میدهد.

ریس کانگرس امریکا، ننسی پلوسی پس از ملاقات در قصر سفید به خبر نگاران گفت، قبل ازینکه ریس جمهور تصمیم خود را در مورد افغانستان اتخاذ نماید، باید روی چندین مسله دیگر کار گردد.

"یقینا که مسله امنیت، حکومت داری، باز سازی یا به گفته بعضی ها اعمار افغانستان، زیرا در افغانستان هیچ چیزی موجود نیست، و همچنان دیپلوماسی در منطقه، مسایلی است که باید مطرح گردد."

جان مکین، سناتور از حزب جمهوری خواه میگوید برای محو شبکه دهشت افگنی القاعده، شکست جنگجویان طالبان یک امر لازمی است.

"ما همه میدانیم که اگر طالبان باز بر گردند، القاعده باز بر میگردد. آنها به افغانستان و پاکستان بر میگردند. آنها از قبل در پاکستان موجود اند."

ریس جمهور اوباما بروز چهار شنبه از ۵ ملاقات تجویز شده در مورد افغانستان، سومین اش را با قوماندانان ارشد و مقامات استخباراتی و دیپلوماتیکی، انجام میدهد گیبس میگوید این ملاقات بر پاکستان تمرکز خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG