لینک های دسترسی

Breaking News

مبارزه جدی جهانی علیه انفلونزای خوکی


در حالیکه انفلونزای خوکی در حال جهانگیر شدن میباشد، سازمان صحی جهانی گفته است که در حدود صد کشور روبه انکشاف بزودی واکسین های انفلونزای خوکی را بطور رایگان در یافت خواهد کرد.

شرکت های دوا سازی سر از ماه نوامبر، میلیون ها دوز واکسین را برای مقابله با ویروس اچ 1 ان 1 در میان کشورهای فقیر در جهان توزیع خواهند کرد.

تعدادی از کشور های بزرگ اقتصادی جهان نیز تعهد نموده اند که 10 فیصد از واکسین های خریداری شدهء خود را به کشورهای فقیرتر اهدا کنند.

آمار جدید واصله به سازمان صحی جهان حاکی از آن است که بیش از 4500 نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به انفلونزا ی خوکی جان خود را از دست داده اند.

اما شدت علائم مرض در بسیاری از صدها هزار نفری که در سراسر جهان به این ویروس آلوده شده اند، چندان شدید نبوده است.

سازمان صحی جهان برای مدت ها تاکید کرده است اگر قرار باشد مبارزه با گسترش ویروس اچ 1 ان 1 موفق شود، کشورهای در حال رشد باید به واکسین انفلونزای خوکی دسترسی داشته باشند.

ماری پلکینی، رئیس اداره واکسین سازمان صحی جهان بروز دوشنبه به خبرنگاران در ژنیو گفت: حدود صد کشور جهان که حد اوسط در آمد مردم آن متوسط یا پایین است، واکسین های رایگان را دریافت خواهند کرد.

او گفت: "در گام نخست، هدف اهدای واکسین به کشور هایی است که در نیم کره شمالی واقع شده اند زیرا این کشور ها در شرف آغاز فصل سرما قرار دارند."

او گفت کارمندان صحی از جمله کسانی اند که در اولویت قرار داشته و نخست از همه آنان این واکسین را دریافت خواهند نمود.

کینی میگوید: معلومات نشان داده است که یک دوز واحد این واکسین تا حدی موثر است که بتواند هر فرد را در مقابل مرض معاف سازد.

طبق یک گزراش دیگر سازمان جهان صحی میگوید ویروس انفلونزای خوکی به 160 کشور گسترش نموده و در مراحل ابتدایی قرار دارد. این سازمان هشدار داده است که تعداد مصابین به این مرض ممکن است تا دو سال دیگر به 2 میلیارد نفر برسد.

یکی از مقامات ارشد سازمان صحی جهان که مسئول مبارزه با انفلونزای خوکی است گفته است که جهانگیر شدن این مرض برای چندی ادامه خواهد یافت.

او خبر افزایش مبتلایان این مرض در انگلستان را که به 100 هزار نفر میرسد نیز تایید میکند.

سازمان صحی جهان گزارش میدهد که طی 4 ماه گذشته در حدود 800 تن از اثر ابتلا به این بیماری جان های خویش را از دست داده اند.

کایجی فوکودا یکی از مقامات سازمان صحی جهان گفت کار بر روی تهیه واکسین انفلونزای خوکی به شدت جریان دارد، او اضافه نمود که نمیتوان مصئونیت این واکسین را قربان سرعت تهیهء آن نمود.

مارگارت چان، رئیس سازمان صحی جهان هفته گذشته طی کنفرانسی در مکسیکو در خصوص مبارزه با انفلونزای خوکی گفت که توقف شیوع این ویروس در جهان، دیگر ممکن نمیباشد.

گفتنیست که با شروع فصل ابتلا به این مرض، بعضی کشور های امریکای جنوبی وضعیت اضطراری صحی را اعلام کرده اند.

XS
SM
MD
LG