لینک های دسترسی

Breaking News

٢٠٠٩ سال خوب برای کشت تربوز


همه ساله در ایالات متحده بیش از 340 میلیون کیلو تربوز در مزارع فاسد و گنده میشود.تربوز هایی که اضافه میماند و به فروش رسیده نمیتواند آنهایی اند که آفتاب سوخته، یا آفت زده و یا هم خراب شده میباشند، اما علما در اوکلاهاما در تلاش پیدا نمودن راه هایی اند تا از میوه جات فاسدشده نیز استفاده کنند.

گروفرس میگوید سال 2009 یک سال بسیار خوب برای کشت تربوز بود. عدۀ زیاد مردم از

تربوز های پخته و پرآب در جریان ماه های تابستان لذت بردند، اما همه ساله، در حدود 20 درصد حاصلات به مشتریان عرضه شده نمیتواند.

وین فیش کیمیادان و محقق در لابراتوار تحقیقات زراعتی، وزارت زراعت ایالات متحده در شهر لین ایالت اوکلاهاما میباشد.

در این ساحه موازی 130 هکتار زمین برای کشت محصولات مختلف و سبزیجات تخصیص داده شده است، که از آن جمله نیم هکتار آن برای زرع تربوز اختصاص یافته است.

کارگران حاصلات سالم و درست را قبلاً چیده اند و آنچه که در پالیز ها باقی مانده است تربوز های بی رنگ، سوء شکل یافته یا سوراخ شده ذریعه حیوانات و پرنده گان میباشد.

"ببینید در آنجا یک تربوزی است که آنرا زاغ نول زده است. آن یکی بیش از حد پخته شده و دو درز برداشته است".

اما وین فیش میگوید، که از این تربوز ها هنوز هم میتوان استفاده کرد.

"از آنها به خوبی میتوان ایتانول را استحصال کرد".

چار سال قبل انجمن ملی محققین تربوز مطالعات را در مورد استحصال ایتانول یا ایتایل الکول از قند موجود در تربوز، آغاز نمودند.

زمانیکه این پروژه نتایج مطلوب را نشان داد، پروسۀ آزمایشی در مرکز تحقیقاتی در اوکلاهاما آغاز یافت.

باب موریسی آمر اجرائیوی انجمن ملی تحقیقاتی تربوز میگوید:

"هرگاه شما تربوز های کاملاً انکشاف یافته را در آنجا داشته باشید، آن تمام اجزأ را با خود دارد، آب، قند و فایبر که میتوان ایتانول را از آن تولید کرد".

برمیگردیم به لابراتوار مرکز تحقیقاتی، وین فیش و تیم کاری او خمیرمایه را با قند تربوز مخلوط میسازند. ساعاتی بعد، این ترکیب با هم خمیر شده و در دستگاه تقطیر گذاشته میشود.

"با تقطیر این مخلوط، ایتانول با یک مقدار بسیار کم آب حاصل میگردد. از همین رو است که ما این مخلوط را سر انجام تا استحصال ایتانول 95 فیصد غنی میسازیم".

فیش میگوید این پروژه روشی بدان مقصد نیست تا جاگزین تولید ایتانول از نبات و جواری باشد. این مرحله آزمایشی نشان میدهد که تربوز های غیر قابل فروش نیز میتواند مقادیری از ایتانول را به بازار عرضه کند.

باب موریسی از انجمن ملی تحقیقاتی تربوز میگوید میتواند بازار جدیدی را برای دهاقین بگشاید.

آنان میتوانند تربوز های سالم را به فروش برسانند و از تربوز های غیر قابل فروش برای دستگاه تولید ایتانول استفاده کنند.

"آن دهقانی که تربوز میکارد میتواند از تمام خرمن حاصلات خویش بهره ببرد، آنرا به دستگاه تولید ایتانول بفرستد، و حد اقل در عوض ضیاع کامل، از آن چیزی بدست آورده و مصارف خویش را جبران نماید".

تعداد زیاد دهاقین در سراسر امریکا از ضایع شدن محصولات تربوز خویش پریشان اند.

جیم موتس از ایالت اوکلاهاما با وصفی که دهقان کدام مزرعه کلان نیست، میگوید که وی همیشه در این فکر راهی است تا از تمام محصولات خود بهره ببرد.

"اگر آنان بتوانند مقادیر کافی را پیداکنند تا آنرا سودمند تر بسازند، یک نظر نیک است، زیرا زمانی که مزارع برای کشت بعدی آماده میشوند، مقادیر زیاد تربوز هنوز هم در پالیز ها موجود است که باید به استفاده برسند".

محققین میگویند، استحصال ایتانول از تربوز توجه را به خود جلب کرده است.

شرکت زراعتی موسوم به کامن سنس مستقر در ایالت تکزاس هم اکنون در تلاش اند تا واحد های سیاری را ایجاد کنند که در بالای مزرعه قند تربوز را پروسس و از آن ایتانول تولید کنند.

XS
SM
MD
LG