لینک های دسترسی

Breaking News

بهتر شدن وضع اقتصاد فلسطینیان در کرانه غربی


با برداشتن نقاط تفتیش اردوی اسرائیل از کرانۀ غربی رود اردن و آزادی در رفت و آمد مردم و انتقال اجناس، پیشرفت قابل ملاحظه ای در اقتصاد بسیاری از فلسطینیان دیده میشود.

بعضی ازین رشد اقتصادی در تولیدات روغن زیتون مشاهده میشود که از قرن ها باینطرف صنعت منطقه و رکن عمدۀ مواد غذائی مردم منطقه را تشکیل میدهد.

بعضی ها فکر میکنند که صادرات روغن زیتون از کرانۀ غربی رود اردن شاید اساس خوبی برای اقتصاد دولت آیندۀ فلسطینی باشد.

لویز رمیریز، خبرنگار بیت المقدس صدای امریکا از دهکدۀ برقین از کرانۀ غربی رود اردن دیدن نموده و گزارش میدهد که بعضی از متشبثین امکانات اقتصادی روغن زیتون را کشف میکنند.

"در دهکدۀ برقین در شمال کرانۀ غربی رود اردن وقت جمع آوری زیتون است. مردان و زنان، جوانان و کهن سالان آنچه را که برای قرن ها یکی از محصولات عمدۀ منطقه بوده است، می چینند."

درین سرزمین ثروت یک نفر باساس تعداد درختان زیتون او سنجیده میشود و وقت چیدن زیتوان زمانی است که ازین ثروت بهره برداری میگردد. محمود سمارای ۴۰ ساله میگوید که درین روزها وضع خوب است.

"قیمت زیتوان بلند رفته است و یک کوپراتیف محل هرآنچه را که ما میچینیم، خریداری میکند."

محمود سمارا میگوید در گذشته نرخ زیتون کمتر از سه دالر فی کیلو بود، ولی اکنون او برای هر کیلو زیتون هفت دالر بدست می آورد. عواید او و سایر دهاقین و باغ داران بمراتب بهتر شده است.

محمود سمارا عضو کوپراتیف انجمن تجارت منصفانۀ فلسطین است که با از بین بردن نقش دلالان و فروش مستقیم بیک شرکت محل بنام تجارت منصفانۀ کنعان عواید دهاقین را بلند برده است.

این شرکت در سال جاری بارزش ۴ ملیون دالر روغن زیتون و سایر اقلام غذائی فلسطینی را به اروپا و ایالات متحده صادر کرده است.

روغن زیتون، بادنجان رومی خشک و سایر تولیدات دهاقین کرانۀ غربی تحت نام تجارت منصفانۀ کنعان در خوراکه فروشی های معتبر اروپا و ایالات متحده بفروش میرسد.

ناصر ابوفرحه مؤسس انجمن تجارت منصفانه و تجارت منصفانۀ کنعان است و مفکورۀ بازاریابی برای این تولیدات موطن ابوفرحه وقتی برایش پیدا شد که او در ایالات متحده در رشتۀ بشرشناسی تحصیل میکرد. او میگوید این تشبث به اقتصاد و شهرت مردمش کمک کرده است.

"برعلاوۀ پولی که به اقتصاد فلسطین علاوه میشود، این تشبث راه را برای تولیدات فلسطینی باز میکند. این یک روشنی تازه است که بر فلسطین و فلسطینیان افگنده میشود و به آنها از روی تولیدات فوق العاده ای که در دکان ها موجود است، نگریسته میشود."

افزایش در فروشات زیتون دهاقین این دهکده در حالی رخ میدهد که یک شگوفانی اقتصادی در سراسر کرانۀ غربی دیده میشود.
از میان برداشتن صدها نقطۀ تفتیش در سراسر اراضی اشغالی کرانۀ غربی توسط اسرائیل درین قسمت کمک کرد.

اسرائیل این نقاط تفتیش را بمنظور متوقف ساختن حملات دهشت افگنی تندروان فلسطینی اعمار کرده بود. ولی مقامات میگویند بهبودی شرایط امنیتی در جریان سالی که گذشت برای اسرائیل از بین بردن بعضی ازین موانع را ممکن ساخته و در نتیجه اجناس به آسانی انتقال داده میشود که صدور زیتون از طریق بنادر اسرائیل شامل آن است.

رهبران فلسطینی امیدوارند که تشبثاتی چون تجارت منصفانۀ کنعان اتکای اقتصاد شان را به ملیارد ها دالر کمک خارجی کاهش میدهد.

سلام فیاض، صدراعظم فلسطینیان طی مصاحبه با صدای امریکا گفت از بین بردن نقاط تفتیش توسط اسرائیل مفید بوده است ولی اسرائیل باید ازین بیشتر بکند.

"برای حفظ احیای اقتصادی ایجاد تسهیلات و تسریع اقدامات حتمی است، زیرا برای ما ادامۀ اتکا به مقادیر زیاد کمک خارجی نه تنها عملی نیست بلکه دلخواه نیز نمیباشد. این بخشی از بصیرت ما برای یک دولت آیندۀ فلسطینی نیست."

"در حالیکه باد شدیدی میوزد، محمود سمارا و خانمش در یک مزرعه از مهمانان در خانۀ که تازه اعمار نموده اند، پذیرائی میکنند."

"او میگوید که بلند رفتن عوایدش ناشی از فروش زیتون به کوپراتیف سبب شده که او این خانه را اعمار کند و در نظر دارد سال آینده موتری هم خریداری کند."
برای او تولیدات سرشار زیتون عنایت سماوی است که امیدی را برای آینده فراهم میکند.

XS
SM
MD
LG