لینک های دسترسی

Breaking News

فشار کلنتن برحکومت افغانستان برای اصلاحات قبل از تحلیف کرزی


هیلری کلنتن وزیرخارجه ایالات متحده در شب قبل ازمراسم تحلیف حامد کرزی به حیث رییس جمهور از مقامات افغان می خواهد تا با فساد اداری مقابله کنند و مسئولیت حکومت را بهبود نمایند.

خانم کلنتن در اولین سفرش به افغانستان در سمت وزیرخارجه متوقع است با دیگر وزرای خارجه و رهبران افغان بروزپنجشنبه در مراسم تحلیف کرزی درکابل شرکت نماید.

کلنتن به خبرنگارانی که با او درسفر هستند گفت آغاز دور جدید پنج ساله ریاست جمهوری کرزی بیانگر یک دریچه فرصت برای رهبران افغان جهت یک توافق جدید با مردم افغان و نشان دادن حکومت داری بهبود یافته است.

امنیت در کابل درمراسم روز پنجشنبه شدید بود. مراسم تحلیف ریاست جمهوری خود یک رویداد خاص خواهد بود که درمناطق شدیدا تحت محافظت در قصر ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. انتظار نمی رود مراسم عمومی بزرگی دایر گردد.

براک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده در شب قبل از تحلیف حامد کرزی گفت که او درمورد اعتماد به یک فرد به نسبت اعتماد به کل حکومت کمتر نگران است.

آقای اوباما که متوقع است تصمیمش را درمورد سطح عساکر درافغانستان درهفته های آینده اعلام کند می گوید اداره او طرح های بسیار روشنی را برای حکومت افغانستان جهت اعاده امنیت درآن کشور جنگ زده پیشکش خواهد کرد.

آقای اوباما درجریان یک مصاحبه با تلویزیون CNN امریکا بروزچهارشنبه درخصوص آن اقدامات به تفصیل معلومات نداده گفت تنها منفعت مهم ایالات متحده اطمینان بخشی ازچیزی است که او آن را "ثبات کافی" نام گرفت.

درهمین حال در برلین بروزچهارشنبه کابینه آلمان به تمدید التزام ماموریت اردویش در افغانستان برای یک سال دیگر تصمیم گرفت. این سوقیات که در آلمان از طرفداری عمومی برخوردار نیست توقع می رود قبل ازختم مدت آن وظیفه در ماه دسمبر توسط پارلمان به تصویب برسد.

تقریبا 4000 عسکر آلمانی در افغانستان مصروف ایفای وظیفه هستند که سومین سطح قوا بعد ازایالات متحده و برتانیه درافغانستان می باشد.

مقامات ناتو بروزچهارشنبه گفتند آنها در ماه دسمبر برای تصمیم گیری درمورد سطح عساکر درافغانستان ملاقات خواهد کرد. یک سخنگوی ناتو گفت تصمیم شان منوط به تصمیم اوباما درمورد تعهد به عساکر علاوگی ایالات متحده است.

خانم کلنتن یکی از صدها مهمان خاص برای شرکت در مراسم روزپنجشنبه درکابل است. بعضی کشورها بشمول ایالات متحده به دلایل امنیتی قبلا اعلام نداشتند که چه کسی به نمایندگی از کشورشان در این مراسم قصر ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد.

مقامات دفاعی میگوید آنها تدابیر امنیتی را برای این رویداد افزایش داده اند و محدودیت های شدید را برای داخل شدن به قصر وضع کرده اند.

براک اوباما رییس جمهور ایالات متحده می گوید اداره او " طرح های نهایی بسیار روشن" را به حکومت افغانستان به خاطر امنیت درآن کشور جنگ زده تقدیم می کند.

آقای اوباما درمصاحبه با تلویزیون CNN در مورد این اقدامات به تفصیل سخن نگفت اما گفت ایالات متحده تنها یک منفعت حیاتی جهت اطمینان دادن به افغانستان برای ثبات کافی درآن کشور دارد.

رییس جمهور امریکا درمورد این تصمیم که بزودی چگونه 68 هزار عسکر ایالات متحده را درنبرد با تندروان درافغانستان تجدید قوا خواهد نمود، وعده داده است. آقای اوباما گفت اما او باید نخست به طور روشن به مردم امریکا ابلاغ کند که به طور حتم باید اطمینان داد که القاعده برامریکاییان نمی تواند حمله کند یا از افغانستان به حیث پناهگاه امن استفاده کند.

آقای اوباما در شب قبل از مراسم تحلیف آقای کرزی گفت او درمورد اعتماد به یک نفر نسبت اعتماد به یک حکومت به حیث کل کمتر نگرانی دارد. او گفت یک حکومت باید خدمات اساسی را به مردمش از طریقی فراهم کند که قانونی باشد.

بروزسه شنبه، منشی عمومی ناتو گفت او مطمئن است که این اتحاد عساکر بیشتری را ارسال خواهد کرد و نیروی جدید را به ماموریت در افغانستان خواهد داد.

اندریس فوه راسموسن، به یک مجمع پارلمانی ناتو دراسکاتلند گفت او ارسال قوای بیشتر به آن کشور جنگ زده را متوقع است، اما این به حیث بخشی از یک استراتژی وسیع تر است تا نهایتا امنیت به افغان ها محول گردد.

XS
SM
MD
LG