لینک های دسترسی

Breaking News

تعهد رئیس جمهور افغانستان به حسابدهی و نقش بزرگتری برای زنان


حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان تعهد نموده است، کابینۀ جدید وی در مبارزه علیه فساد حسابده و پاسخگو خواهد بود، او وعده سپرد که نقش بزرگتری برای زنان در حکومت داده میشود.

آقای کرزی بروز یک شنبه طی کنفرانس خبری مشترک با «یویس لیترمی» صدر اعظم بلجیم، انتقادات علیه 23 تن از وزرای کابینۀ جدید را که بروز شنبه به پارلمان آن کشور معرفی شده بودند، رد نمود.

منتقدان شکایت دارند که در لست نامزدان تنها یک زن شامل بوده و علیرغم تعهد آقای کرزی بر همکاری نزدیک با مخالفین سیاسی، اعضای احزاب مخالف در میان نامزدان کابینۀ جدید وجود ندارند.

آقای کرزی بروز یک شنبه گفت، نزدیک به نصف کابینۀ وی چهره های جدید میباشند.او اضافه نمود، در نظر دارد تا وزارت جدیدی را برای سواد ایجاد نماید که از سوی یک وزیر زن رهبری خواهد گردید، او همچنان علاوه نمود، که بر اساس پلان، زنان را به سمت های معینان وزارت ها منصوب مینماید.

قبل از اینکه کابینۀ جدید آغاز به کار نماید، باید از سوی پارلمان رای اعتماد کسب نماید.

رئیس جمهور کرزی تحت فشار شدید بین المللی قرار دارد تا فساد را که منجر به آفت رسانیدن به کابینۀ قبلی اش گردید، ریشه کن سازد.

انتخاب کابینۀ جدید به صفت اولین آزمایش بزرگ حکومت داری از زمان انتخاب مجدد وی بدنبال انتخابات پرمناقشۀ ماه اگست میباشد که توأم با تقلبات وسیع بود.

پیشنهاد جدید آقای کرزی وزرای کلیدی چون وزیر داخله، مالیه و دفاع را حفظ نموده، و وزرای معادن و اوقاف را که هر دو با ادعا های اختلاس مواجه اند، از لست خارج ساخته است.

رئیس جمهور کرزی هنوز هم باید کسی را به عوض داکتر رنگین دادفر اسپنتا وزیر امور خارجه نامزد نماید. اسپنتا در پی کنفرانس بین المللی افغانستان در لندن، از سمت اش کنار خواهد رفت.

بعضی قانونگذران تصمیم آقای کرزی بخاطر ابقای اسماعیل خان وزیر انرژی و جنگ سالار سابق/ و عدۀ دیگر از زورمندان و مقامات آلوده به فساد را/ مورد انتقاد قرار دادند، اسماعیل خان به تخطی از حقوق بشر متهم میباشد.

سفارت امریکا در کابل بیانیۀ محتاطانۀ در مورد این لست صادر نمود.بیانیه میگوید، دیده براه تصمیم ولسی جرگۀ شورای ملی افغانستان است تا رسالت خویش را ایفا نموده، به کاندیدانی رای اعتماد بدهند که در پیشرفت افغانستان به صوب اصلاحات اداری، امنیت و رفاه-- مشارکت داشته باشند.

ایالات متحده آماده گی میگیرد تا 30 هزار نیروی بیشتر را غرض مبارزه با شورشگرایی طالبان و القاعده، به افغانستان بفرستد.

XS
SM
MD
LG