لینک های دسترسی

Breaking News

سنگ باستانی از مقبره گوهر شاد بیگم در هرات به سرقت برده شد


چهار قطعه سنگ نبشته ی باستانی 4 شنبه شب27ماه قوس از درون مقبره گوهرشاد بیگم در ولایت هرات به سرقت برده شد.

مسوولین ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می گویند حوالی نیمه شب چهار شنبه، افراد مسلح ناشناس وارد محوطه مقبره گوهرشاد بیگم شده وابتدا تلاش کرده اند با سوراخ نمودن دیوار غربی این بنا وارد آن گردند که به علت ضخیم بودن دیوار موفق به این کار نشده و سپس با لت و کوب نگهبان این بنا، وی را مجبور به گشودن دروازه ورودی مقبره نموده اند.

نعمت الله سروری، رییس اطلاعات و فرهنگ هرات می گوید این افراد چهار قطعه سنگ نبشته مربوط به دوره تیموریان را که جزء ملحقات مقبره گوهرشاد بیگم بوده است به سرقت برده اند.

سنگ نبشته ها از جمله نفیس ترین آثار سنگی دوره تیموریان می باشد و گفته می شود هرکدام چندین تن وزن داشته اند.

مسله سرقت از مقبره گوهرشاد بیگم از اوایل امسال آغاز گردید.

در واقعه ای مشابه اوایل سال جاری افراد ناشناس شبانه وارد مقبره گوهرشاد بیگم شده ودوقطعه از همین سنگ هارا بیرون آورده و تا کناره دیوار باخود حمل کرده بودند که ساکنین منطقه متوجه سرقت شده و پولیس را در جریان گذاشتند.

سارقین از محل فرا نموده اما موفق به سرقت سنگ نبشته ها نشدند. پس از آن مردم و فرهنگیان هرات از دولت خواستار افراز یک پوسته ی امنیتی در درون مقبره گوهرشاد بیگم شدند.

اما رییس اطلاعات و فرهنگ این ولایت می گوید به علت کمبود سرباز و پرسونل امنیتی، مقامات تا اکنون موفق به ایجاد پوسته ی امنیتی در این مجموعه تاریخی نشده اند.

برنامه ی زنجیره ای سرقت آثار باستانی هرات ازاوایل سال گذشته آغاز گردید. آمار ها نشان می دهد که طی کمتر از دوسال، هرات شاهد بیشتر از 30 مورد سرقت آثار باستانی یا تخریب بناهای تاریخی بوده است. حتا آرشیف و موزیم ملی هرات واقع در درون قلعه اختیارالدین نیز از گزند این سرقت ها در امان نماند.

مردم در هرات عقیده دارند که مسله سرقت آثار باستانی در این ولایت به شکل سازماندهی شده وتوسط گروپ های پرنفوذ صورت می گیرد. عده ای حتی تعدادی از اراکین دولتی را نیز همکار مافیای سرقت و قاچاق آثار باستانی معرفی می نمایند.

قابل یادآوریست که یکی از شروط سازمان یونسکوی ملل متحد برای شامل نمودن هرات در لیست میراث های جهانی مسله تامین امنیت بناهای تاریخی این ولایت می باشد.

XS
SM
MD
LG