لینک های دسترسی

Breaking News

صد هزار کودک افغان از واکسین پولیو محروم باقی مانده اند


یونیسف یا صندوق وجهی برای اطفال در افغانستان هشدار میدهد که در حال حاضر حدود صد هزار کودک افغان از دسترسی به برنانه های واکسین پولیو محروم باقی مانده اند.

در حالیکه سی و هشت واقعه فلج اطفال در سال ۲۰۰۹ میلادی در افغانستان گزارش شده است، وزارت صحت عامه افغانستان بروز یکشنبه تطبیق واکسن پولیو را در ۱۴ ولایت این کشور اغاز نموده اند.

مسولان وزارت صحت عامه افغانستان میگویند برنامه سه روزه تطبیق واکسین پولیو یا فلج اطفال را در ولایات جنوبی جنوب شرقی غرب و شرق افغانستان برای تضمین حیات حدود دو میلیون و هشتصد هزار کودک زیر سن ۵ سال اغاز نموده اند.

مرجان راسخ مسئول روابط عامه و مطبوعات وزارت صحت عامه به رادیو اشنا صدا امریکا گفت، برنامه ریشه کن ساختن پولیو یا فلج اطفال از امروز ۱۴ فبروری بصورت مشترک از سوی نماینده گان یونیسف یا صندوق کودکان سازمان ملل سازمان صحی جهان و وزارت صحت عامه افغانستان براه انداخته شده وهدف از راه اندازی این برنامه بخشی از تلاش های جاری برای ریشه کن کردن پولیو در افغانستان است.

در اعلامیه که از سوی یونیسف یا صندوق وجهی کودکان سازمان ملل انتشار یافته آمده است که برای پیشبرد این برنامه
بیش از ۱۵ هزار کارمند صحی در ۱۴ ولایت –فراه ارزگان، قندهار، هلمند، زابل، نیمروز، کنر، نورستان، لغمان، ننگرهار پکتیکا، خوست، پکتیا و غزنی- خانه به خانه خواهند رفت و به تطبیق واکسن پولیو برای اطفال خواهند پرداخت.

در اعلامیه یونیسف اضافه شده که در سال ۲۰۰۹ میلادی برنامه تطبیق پولیو برای ۷/۵ میلون کودک افغان انجام شد که ۴ دروه ان مناطق جنوب جنوب شرق غرب و شرق افغانستان را احتواء میکرد که هدف از آن متوقف کردن و یا جلوگیری از انتشار این ویروس به مناطق دیگری افغانستان بود.

در اعلامیه گفته شده که باوجود محدود شدن ویروس وحشی پولیو هنوز هم در چند ولسوالی این کشور گردش ان ادامه دارد .
مرجان راسخ مسئول روابط عامه ومطبوعات وزارت صحت عامه به رادیو اشنا صدای امریکا گفت در سال ۲۰۱۰ میلادی بالای بیش از 2 میلون کودک افغان برنامه تطبیق واکسن پولیو صورت میگیرد.

در اعلامیه یونیسف یاصندوق وجهی کودکان سازمان ملل امده است که در سال ۲۰۰۹ میلادی بالای حدود 5/7 میلون کودک افغان تطبیق واکسن پولیو صورت گرفت که بقول مرجان راسخ مسئول روابط عامه ومطبوعات وزارت صحت عامه ۲۰ واقعه پولیو ثبت شده بود

با وجود محدود شدن ویروس پولیو به چند ولسوالی گردش آن همچنان در افغانستان ادامه دارد که در نتیجه بدتر شدن شرایط امنیتی دسترسی گروه های صحی کمکی برای تطبیق پولیو برای کودکان در مناطق جنگزده محدود میباشد.

چنانجه یونیسف یا صندوق وجهی برای اطفال در افغانستان هشدار میدهد که در حال حاضر نیز حدود صد هزار کودک افغان از دسترسی به برمانه های مایه کوبی و جریان روزمره تلاش ها برای ایجاد مصونیت محروم باقی مانده اند که به باور یونیسف فقدان آگاهی اجتماعی و سهم گیری محدودیت فعالیت کارمندان زن ناکافی بودن زیر بنا های صحی و رفتن مردم از مناطق عاری از پولیو به مناطق شیوع پولیو وبر عکس آن بر عوامل ذکر شده میفزاید.

وزارت صحت عامه افغانستان وهمکاران بین الملی اش تطبیق واکسن پولیو را در ۱۴ ولایت از جمله ولایت ناامن هلمند در حال اغاز میدارند که نیروهای امنتی افغان وبین الملی برای بازپس گیری ولسوالی های مارجه و نادعلی از دست مخالفان دولت عملیاتی کسترده را آغاز نموده اند و معلوم نیست که کودکان نیازمند در مناطق که جنگ عملا جریان دارد و یا در مناطق دیگری این کشور جنگ زده به واکسین پولیو یا فلج اطفال دسترسی پیدا خواهند کرد یا خیر؟

XS
SM
MD
LG