لینک های دسترسی

Breaking News

رهبری طالبان جنوب افغانستان توسط یک زندانی سابق گوانتانامو


مامورین می گویند یک زندانی سابق در زندان نظامی ایالات متحده درخلیج گوانتاناموی کیوبا اکنون رهبری شورشیان طالبان در جنوب افغانستان را به دست دارد.

مامورین ناتو و افغان که نخواستند هویت شان افشاء شود این هفته به خبرنگاران گفتند که عبدالقیوم همچنان در صدر کاندیدی برای اخذ کفالت قوماندانی طالبان در افغانستان قرار دارد.

مامورین می گویند قیوم از زندان گوانتانامو درسال 2007 رها شد وبه یک زندان در افغانستان انتقال داده شد و سپس آزاد گردید. گفته شده است که قیوم مسئول جنگ شورشیان طالبان علیه قوای تحت رهبری ایالات متحده در ولایت هلمند است، جایی که عساکر بین المللی تهاجمی را در شهرک مارجه در ماه گذشته میلادی به راه انداختند.

درهمین حال، گزارشها مشعر است عبدالظاهر، مامور ارشد تازه منصوب شده درشهرک مارجه، سنگر سابق طالبان زمانی در آلمان به جرم حمله، زندانی بوده است.

گزارش ها حاکی است مامورین ایالات متحده و افغان که می گویند عبدالظاهر بخشی از چهار سال محکومیتش را به خاطر حمله با کارد به پسراندراش درزندان بوده است.

ظاهر داشتن سابقۀ جرمی را رد کرده می گوید این داستان توسط رقبای او ساختگی است که به این وسیله می خواهند به شهرت او خدشه وارد کنند.

بروز شنبه در انکشافی جداگانه، حامد کرزی رییس جمهور افغانستان گفت حملات طالبان، مانع دسترسی پنج ملیون کودک افغان به معارف است. حامدکرزی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید درمکاتب در کابل علاوه کرد که فقر و عدم تسهیلات نیز سبب شده تا 42 درصد اطفال شامل مکتب نشوند.

دختران از دسترسی به معارف در زمان زمامداری طالبان منع شده بودند. قوای بین المللی تحت رهبری ایالات متحده حکومت تحت قیادت طالبان را در سال 2001 از قدرت خلع کرد.

از آن زمان تاکنون،ایالات متحده برای بازسازی مکاتب، جاده ها و دیگر زیربناهای ویران شده طی جنگ مشغول کار است.

بروز شنبه، اداره مفتش عمومی وزارت خارجه ایالات متحده گزارشی را نشر کرده گفته است سفارت ایالات متحده درکابل با چالش های جدی در در مواجه شدن با ضرب العجل این اداره برای موفقیت در افغانستان مواجه است.

گزارش مشعر است وضع روحیات در سفارت با تغییر وتبدیلی کارکنان، تقویت افراد ملکی وسیعی که در گامی عصبانی کننده ، طراحی مجدد برنامه های کمک انکشافی، و میزان بلند دیدارکنندگان رسمی به چالش گرفته شده است.

سخنگوی سفارت گفت آن تفتیش درماه نومبر واقع شد و بسیاری از دهها توصیه ها تاکنون اجرا شده است.

XS
SM
MD
LG