لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا - اسرایل و مسله اعمار مسکونه های یهودی نشین در شرق بیت المقدس


هیلیری کلنتن وزیر خارجۀ ایالات متحده بروز سه شنبه گفت، متعاقب اعلان هفتۀ گذشتۀ اسرائیل مبنی بر اعمار ساختمان های یهودی نشین در شرق بیت المقدس، حکومت اوباما هنوز هم منتظر اطمینان اسرائیل پیرامون تعهد عملیۀ صلح منطقوی میباشد.

در عین حال سفر نمایندۀ ایالات متحده در امور شرق میانه به منطقه ، در حال تعلیق درآورده شده است.


در مورد دیود گالست خبرنگار صدای امریکا از وزارت خارجۀ ایالات متحده گزارشی را تهیه نمود.


کلنتن گزارشات بحرانات عمده درارتباطات اسرئیل – ایالات متحده را نادیده میگیرد، اما این را واضح میسازد که وی میخواهد جهت ترمیم علایق که در اثر اعلان هفتۀ گذشتۀ اسرائیل صدمه دیده است، از حکومت بنیامین ناتن یاهو صدراعظم آنکشور ، یک حرکت قابل توجه را مشاهده نماید.


حکومت اسرائیل ، حکومت اوباما را با اعلان اعمار ۱۶۰۰ مسکونۀ یهودی نشین در شرق بیت المقدس، خشمگین و متأثر ساخت و این اعلان در آغاز سفر جوبایدن معاون رئیس جمهور به اسرائیل صورت گرفت.

ایالات متحده انتظارمیبرد تا ناتن یاهو اطمینان دهد که همچو واقعات تکرار نخواهد شد و برعلاوه، تعهد نماید که برای بحث روی موضوعات کلیدی عملیۀ صلح شرق میانه بشمول بیت المقدس و مذاکره با فلسطینی ها، اظهار آمادگی نماید.


کلنتن طی یک کنفرانس خبری با مایکل مارتن وزیر خارجۀ ایرلند گفت، حکومت ایالات متحده در یک مشاورت بسیار فعال با حکومت اسرائیل قرار دارد، به گفتۀ وی ، این مشاورت تعهد لازمئ در عملیۀ صلح را ثابت خواهد کرد.


وی گفت، زمانیکه ایالات متحده در مورد آن ارتباطات چیزهای برای گفتن داشته باشد، آنرا با رسانه ها در میان خواهد گذاشت. کلنتن نظر یک خبرنگار را نمود که موضوع اعمار مسکونه ها ارتباطات اسرائیل – ایالات متحده را به پائین ترین حد آن طی دها سال رسانیده است.


"هر دو جانب روی راه حل دو حکومتی تعهد نموده است. اما این به این معنی نیست که ما به آن موافقت نمائیم. ما با متحدین بین المللی خویش روی تمام موضوعات موافقت نداریم. و با ارج احترام به اعلان که زمانی واقع گردید که معاون رئیس جمهور در آنجا حضور داشت ، ما تأثرات خویش را اظهار نمودیم ، و طوریکه گفتم، ما مشاورت های خود را با شرکای خود در رابطه به تلاش صلح اسرائیل – فلسطین و موضوعات مابعد آن ، داریم."

مقامات حکومتی میگویند، جورج میچل نمایندۀ ایالات متحده در امور شرق میانه که قرار بود بروز دوشنبه به سفرش به منطقه آغاز نماید ، سفرش را پیروامون جنجال اعمار مسکونه ها به تعویق انداخت.

میچل رهبر اسبق اکثریت در مجلس سنا ، یک میانجی کامیاب ایالات متحده در ایرلند شمالی در سال های ۱۹۹۰ بود. وزیر خارجۀ ایرلند گفت، او اعتماد دارد که میچل به وظیفۀ شرق میانه اش نیز غالب خواهد شد.


"ما این را میدانیم که دوست شما سناتور جورج میچل ، شخصیست که البته یک نقش بارزی را با کوشش تمام و توجه عالی به جزئیات ، در ایرلند شمالی بازی نمود. ما در چنین شرایطی حوصله مندی اورا درک میکنیم، و چنانیکه ما گفتیم که در تهاجمات متعدد بین المللی ، ما در ایرلند از ظرفیت وی و شما در حل آن منازعه، اطمینان کامل درایم."

مارتن گفت، ایرلند از گفتگو جلسۀ قبلی غیر مستقیم مذکرات اسرائیل فلسطین حمایت میکند که میچل امیدوار بود آنرا در هفتۀ جاری آغاز کند. او همچنان گفت، تهاجم اسرائیل به غزه درحالیکه فعالیت گروه های میانه رو در منطقه را تحت سوال قرار میدهد، دسترسی حماس و سایر گروه های افراگرا را در منطقه تقویت بخشیده است.

کلتن گفت، او با مارتن روی ضرورت کاهش تنش در غزه عدم توافق ندارد. اما وی گفت، که اگر حماس بخواهد در گفتگو های صلح سهیم گردد، پس باید با تقاضا های بین المللی با کاهش خشونت و به رسمیت شناختن اسرائیل توافق نماید.

XS
SM
MD
LG