لینک های دسترسی

Breaking News

بررسی مقالات "واشنگتن پست" و " لوموند" در مورد افغانستان


روزنامه واشنگتن پست در شماره روز شنبه خود مطلبی در مورد اظهارات اخیر حامد کرزی رییس جمهور افغانستان به چاپ رسانیده و نوشته است یک روز بعد از آنکه حامد کرزی حضور خارجی ها را در کشورش سرزنش کرد، قصر سفید به روز جمعه گفت این تبصره ها نگرانی های واقعی رادرمقابل امتیازات سیاسی به وجود آورده است که سفر اوباما رییس جمهور ایالات متحده به افغانستان، در قبال داشت .

روزنامه ادامه میدهد کرزی طی بیانیه اش در برابر شماری از مقامات کمیته انتخابات، ملل متحد را برای سازماندهی تقلب در انتخابات متهم نموده گفت خارجی ها به شکل جهانی حکومت وی را مورد سوال قرار داده اند.

این تبصره های وی سوال هایی را در مورد سفر کرزی به واشنگتنبه وجود آورده و ازاینرو او را مجبور نموده است تا به روز جمعه برای تشریح مساله به هلری کلنتن وزیر خارجه ایالات متحده تیلفون نماید.

روزنامه از قول ( فلیپ کرولی ) سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نوشته است ( کارل ایکنبری ) سفیر آنکشور در افغانستان نیز برای روشن شدن بیشتر تبصره ها، با حامد کرزی دیدار نموده است .

روزنامه از قول وحید عمر سخنگوی کرزی ادامه میدهد کلنتن و کرزی به ساعت دوازده و نیم بعد از ظهر به وقت امریکای غربی ، در یک فضای صمیمی با هم صحبت نمودند.

سخنگوی کرزی به ادامه گفت رییس جمهور افغانستان به ضرورت تجدید همکاری ها و شراکت، تاکید نمود.

او گفت همین جنبه های بیانات کرزی سو تعبیر گردیده است اما وی تبصره های رییس جمهور را رد نکرد .

روزنامه واشنگتن پست علاوه می کند سخنگوی کرزی گفت صحبتی از معذرت خواهی در میان نبوده، و رییس جمهور گفته است شراکت،به بیشترین حساسیت در مورد آرزو ها و نگرانی های مردم افغانستان ، نیازدارد .

روزنامه از قول یک مقام بلند پایه وزارت خارجه که نخواسته است اسمش افشا گردد،مکالمه تیلفونی کرزی و کلنتن را سازنده توصیف نموده و گفته است کرزی از اینکه تبصره های وی آنچه او آنراتنش نامیده است، به وجود آورده، متعجب گردیده است .

این مقام افزوده است در اخیر مکالمه که 25 دقیقه دوام پیدا کرد، هردو طرف به تفاهم رسیدند.

او گفت حال ما به پیش میرویم و روی کار های آینده تمرکز می کنیم .

روزنامه به ادامه می نویسد بیانات کرزی، چهار روز بعد تر از دیدار اوباما از افغانستان صورت می گیرد.

کرزی طی اظهاراتش در رابطه به اشفتگی جریان انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته، صحبت نموده، و از سازمان ملل متحد به شمول ( پیتر گالبریت ) معاون سابق این دفتر، انتقاد نموده و او را به توطئه علیه وی متهم نمود.

اوگفت خارجی هامی خواستند یک حکومت دست نشانده را به وجود بیاورند .

***

روزنامه لوموند چاپ پاریس در شماره روز شنبه خود مطلبی در مورد کشته شدن6 عسکر افغان در قندز به چاپ رسانیده و از قول والی قندز نوشته است چند ساعت بعد تر از آنکه نیرو های جرمن مستقر در قندز، سه تن از عساکرشان را، به روز شنبه، پس از درگیری با شورشیان از دست دادند، اشتباها 6 عسکر افغان را از پا در آوردند.

نیرو های بین المللی کمک به امنیت یا ( ایساف ) با انتشار اعلامیه ییکشته شدن حد اقل پنج عسکر افغان را تصدیق نموده است .

روزنامه به ادامه نوشته است در اعلامیه آمده است دو موتر ملکیبدون علامت خاص کهبه طرف واحد های جرمنی در حرکت بوده به اخطار های پیهم نظامیان برای توقف، توجهی ننموده است .

اعلامیه می افزاید اطلاعات مقدماتی نشان میدهد که این دو عراده موتر ملکی مربوط گزمه اردوی ملی بوده که راهی ولایت قندز بوده است .

روزنامه لوموند از قول نیرو های بین المللی اضافه می کند این حادثه در حالی اتفاق افتید ه است که واحد های جرمن به طرف ناحیه یی در حرکت بودندکه در آنجا چند ساعت قبل به اثر در گیریی، سه عسکر جرمن به هلاکت رسیده بود.

دگرمن جورگ لانجرسخنگوی مقر قوماندانی ( پست دام ) در برلین گفته است که این درگیری در نزدیکی چهاردره، واقع در ولایتقندز اتفاق افتیده است.

این کشته شده گان، شمار تلفات نیرو های جرمن را در افغانستان به 39 نفر بلند می برد.

XS
SM
MD
LG