لینک های دسترسی

Breaking News

دومین کنفرانس بین المللی سنگ مرمر در هرات


با اشتراک وزیر معادن و صنایع افغانستان، سفیر و معاون وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا و مقامات محلی هرات امروز صبح دومین کنفرانس بین المللی سنگ مرمر افغانستان در ولایت هرات گشایش یافت.

این کنفرانسسه ماه پس از برگذاری اولین کنفرانس سنگ مرمرافغانستان در کابل، فرصتی ایجاد کرد برای گردهم آمدن بیشتر از300 سکتور ذیدخل در امر استخراج و تولید سنگ مرمر در این کشور این کنفرانس با میزبانی اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا و اطاق های تجارت و صنایع افغانستان راه اندازی شده و هدف آن جذب سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در بخش معادن سنگ افغانستان می باشد.

وحیدالله شهرانی وزیر معادن و صنایع افغانستان درهنگام افتتاح این کنفرانس گفت که افغانستان به ارزش 150 ملیارد دالر ذخایر سنگ مرمر دارد.

او افزود که قوانین و واصلاحات جدید در رابطه به تنظیم چاچوب کاری سکتور معادن در دست کار است تا زمینه را برای شرایط سرمایه گذاری مطمین در این عرصه مهیا نماید.

براساس گزارشات اطاق های تجارت و صنایع افغانستان، هرات یکی از بزرگترین دارنده گان معادن سنگ مرمر در افغانستان می باشد.

هم اکنون چندین شرکت مشغول استخراج سنگ مرمر در ولسوالی چشت هرات استند.

و براساس تحقیقات کارشناسی، هرات دارای یکی از مرغوب ترین انواع سنگ مرمر در جهان است.

داکتر یوسف نورستانی والی هرات می گوید که از دوسال به این طرف صادرات سنگ مرمرهرات به کشور های ترکیه، ایتالیا، امارات متحده عربی، ترکمنستان، ایران و عربستان سعودی اغاز شده است.

آایکن بری سفیر کبیر ایالات متحده امریکا در افغانستان که از جمله سخنرانان دومین کنفرانس سنگ مرمر افغانستان بود نیز ضمن اعلام حمایت ایالات متحده از تقویت صنایع داخلی افغانستان گفت که سنگ مرمر افغانی ظرفیت بالقوه ای برای مطرح شدن در بازار های جهانی دارد.

براساس تحقیقات به عمل آمده توسط نهاد های بین المللی در صورت توجه به زیربناس و این درحالیست که درآمد فعلی افغانستان از استخراج ذخایر سنگ مرمر صرف 15 ملیون دالر است.

یکتن از سرمایه گذاران آذربایجانی که به منظور سرمایه گذاری در بخش سنگ مرمر هرات در این کنفرانس اشتراک نموده است می گوید در نظر دارد تا بیشتر از 100 ملیون دالر را در این بخش سرمایه گذاری نماید.

آقای لیوین بوزدوگان رییس شرکت کارخانه سنگ های مرمرو گرانیت آذربایجان می گوید این سرمایه گذاری برای بیشتر از 8هزار تن از افغانها فرصت شغلی مهیا خواهد کرد.

این کنفرانس در حالی برگذار می گردد که تعدادی از شرکت های پروسس سنگ مرمر در هرات از ورود بی رویه سنگ های بی کیفیت از کشور های خارجی به افغانستان شکایت دارند.

توریالی غوثی یک تن از کارخانه داران هرات می گوید دولت امتیاز استخراج معدن سنگ مرمر هرات را به صورت انحصاری به یک کمپنی سپرده است.

درحاشیه ی این کنفرانس چندین فابریکه استخراج و پروسس سنگ مرمر محصولات خودرا در تالار مولاناجلال الدین بلخی هرات به نمایش گذاشتند.

قرار است فردا چهارشنبه دومین جلسه این کنفرانس با موضوع شناخت ارزش بهره برداری از منابع طبیعی افغانستان با اشتراک تعدادی از نماینده گان کشورهای ایتالیا، ایالات متحده ، ترکیه و تولید کننده گان افغان برگذار شود.

همچنین سومین و آخرین روز دومین کنفرانس سنگ مرمرافغانستان یعنی روز پنج شنبه به ورکشاپ تخنیکی متخصصین بین المللی،معدن داران و فابریکات سنگ مرمر اختصاص دارد که برنامه بازدید از فابریکات شهرک صنعتی هرات و بازدید از معدن سنگ مرمر چشت شریف هرات نیز شامل آن است.

XS
SM
MD
LG