لینک های دسترسی

Breaking News

کنفرانس منابع انرژی در هرات


کنفرانس منابع انرژی در هرات
کنفرانس منابع انرژی در هرات

<!-- IMAGE -->

کنفرانس سه روزه منابع انرژی، توزیع و نگهداشت آن با اشتراک ده ها متخصص افغان و خارجی در ولایت هرات برگذار شد.

ده ها تن از متخصصین افغان و چندین کشور خارجی در یک کنفرانس سه روزه برروی مسله منابع انرژی افغانستان و راه های حفظ و صرفه جویی آن در ولایت هرات گردهم آمدند تا مقالات شان را پیرامون مسله انرژی در این کشور به خوانش گرفته و برروی چگونه گی حفظ این منابع با هم مباحثه نمایند.

این نشست سه روزه به میزبانی پوهنتون هرات با مشاركت پوهنتونهاي پولي تكنيك كابل، تكنالوژي سلواك، تكنالوژي ويانا و انيستيتوت تكنالوژي آسيايي به كمك مالي پروژه ايشيالينك و پروژة تقويت تحصيلات عالي در شهرهرات از تاریخ 30 ماه حمل الی اول ثور 1389 خورشیدی برگذار شد.

در این نشست تعداد بیشمار ی از استادان فاکولته های انجنیری و پولی تکنیک پوهنتون های افغانستان و چندین پژوهشگر بین المللی نیز حضور داشتند که مقالات شان پیرامون موضوع کنفرانس ارایه نمودند.

پروفیسوربابری معین تدریسی وزارت تحصیلات عالی افغانستان که دراین کنفرانس اشتراک کرده است.

برگذاری این نشست را گامی ارزنده در راستای بهره وری درست از منایع انرژی افغانستان می داند.

میزبان این نشست علمی دانشگاه هرات بود. مقامات این دانشگاه می گویند طرح تازه ای را به منظور تولید دانش در چوکات این دانشگاه روی دست گرفته اند.

اما این سوال مطرح می گردد که دانشگاه هرات تا چه اندازه ظرفیت تولید دانش و همکاری علمی با وزارت های سکتوری دارد. میر غلام عثمان بارز رییس تازه دانشگاه هرات واین درحالیست که مقامات وزارت انرژی و آب افغانستان ضمن استقبال از چنین همایش هایی، میگویند این وزارت نیاز جدی به همکاری متخصصین حوزه دانشگاه دارد.

عده ای زیادی از کارشناسان معتقدند این کنفرانس در زمینه نزدیک ساختن جامعه علمی افغانستان به وزارت های سکتوری از اهمیت به سزایی برخوردار است.

انور شاه یوسفی استاد فاکولته اقتصاد و کارشناس مسایل اقتصادی امروز سومین و آخرین روز این کنفرانس بود.

اشتراک کننده گان در پایان کنفرانس قطعنامه ای را نیز صادر کردند. در این قطعنامه خواسته شده است تا مسله خودکفایی در زمینه تولید انرژی درمحراق برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت دولت قرار بگیرد.

همچنین در این قطعنامه از دولت خواسته شده تا در سياستگذاريهاي مربوط به مسأله انرژي توجه خاص نموده ودر قسمت ترميم و اعمار تأسيسات انرژيكي آبي سرمايه گذاري بيشتر نمايد.

در بخش دیگر این قطعنامه آمده است که استفاده از گروپهاي فلورسنت به مقصد صرفه جويي از انرژي برق، نسبت به گروپهاي ديگر اقتصادي تر است.

اشتراک کننده گان در این قطعنامه از دولت خواسته اند استفاده از گروپ های برق فلورسنت را اجباری نماید.

همچنین در این قطعنامه از دولت خواسته شده است تا از طریق تبلیغات رسانه چگونه گی صرفه جویی در مصرف انرژی را به مردم آموزش بدهد.

XS
SM
MD
LG