لینک های دسترسی

Breaking News

بیماری سرخکان در دایکندی چندین تلفات داشته است


بیماری سرخکان در دایکندی چندین تلفات داشته است
بیماری سرخکان در دایکندی چندین تلفات داشته است

براثر ابتلا به مرض سرخکان و سینه بغل در ولسوالی کیتی ولایت دایکندی تاکنون بیش از پنجاه نفر جان خود را ازدست داده اند.

داکتر توکلی یک تن از داکتران محلی که در مرکز ولسوالی کیتی فعالیت میکند تعداد کسانی را که بر اثر این امراض تلف شده اند پنجاه و دو نفر ذکر میکند که بیشتر آنان را کودکان و اطفال خردسال تشکیل میدهد.

وی میگوید دوماه است که مرض سرخکان و سینه بغل در بخشهایی از این ولسوالی شیوع پیدا کرده است اما تاکنون در این مورد اقدام جدی از سوی مسئولین صورت نگرفته است.

داکتر توکلی علاوه نمود ولسوالی کیتی بیشتر از 65000 نفوس دارد که اگر بخاطر جلوگیری از امراض شایع شده اقدام نشود تلفات مردم غیر قابل پیش بینی خواهد بود.

امین الله دانش سرپرست ریاست صحت عامه ولایت دایکندی هم شیوع مرض سرخکان درولسوالی کیتی تایید کرده افزود امار تلفات بالا نیست.

دانش گفت برای اعزام تیم صحی آمادگی دارند ولی تاکنون تیمی به منطقه اعزام نشده است.

در حالیکه مرض سرخکان از جمله امراضی است که واکسن دارد و قابل پیش گیری است اما دانش میگوید معمولا در فصل بهار سرخکان مثل دیگر امراض فصلی در مناطقی از ولایت دایکندی شیوع پیدا میکند.

ازدانش پرسیدم در صورتیکه سالانه این مرض در منطقه شیوع پیدا میکند چرا مردم واکسن نمیکنند یا مراکز تطبیق واکسن وجود ندارد.

وی میگوید در تمام مراکز صحی واکسن تطبیق میشود اما مشکلی که وجود دارد این است که یا مردم مراجعه نمیکنند یا واکسن خراب است.

چندی قبل نیز در اثر شیوع مرض سرخکان در ولسوالی گیزاب ولایت دایکندی هم چندین نفر جان خود را ازدست دادند.

پیشتر از آن هم اعتمادی ولسوال کیتی از شیوع مرض سرخکان در آن ولسوالی خبرداده بود که به ادعای امین الله دانش سرپرست ریاست صحت عامه دایکندی با اعزام تیم صحی به منطقه مرض مهار گردید.

همزمان با آن مقامات بامیان هم شیوع سرخکان در ولسوالی پنجو را تایید کرده بودند که نشان میدهد مردم این مناطق هنوز از سوی امراضی تهدید میشوند که صد در صد قابل پیشگیری است.

XS
SM
MD
LG