لینک های دسترسی

Breaking News

مککرستل: 'نتایج عملیات قندهار در ختم سال آشکار خواهد شد'


مککرستل: 'نتایج عملیات قندهار در ختم سال آشکار خواهد شد'
مککرستل: 'نتایج عملیات قندهار در ختم سال آشکار خواهد شد'

قوماندان قوای ایالات متحده و بین المللی در افغانستان میگوید، این ادعا در اواخر سال روان وضاحت پیدا خواهد نمود که آیا تلاش ها برای تحکیم حکومت افغانستان در ولایت قندهار موفقیت آمیز بوده است یا نه.

جنرال ستنلی مک کرستل، قوماندان قوای ناتو و ایالات متحده در افغانستان میگوید، تلاش ها در ولایت قندهار که ترکیبی از عملیات های نظامی و ملکی میباشد، غرض گسترش ساحات تحت کنترول حکومت افغانستان و فراهم آوری امنیت و خدمات به مردم آن ولایت، از چندین ماه بدینسو ادامه داشته و برای چندین ماه دیگر نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

<!-- IMAGE -->

جنرال مک کرستل میگوید، همانطوریکه مبدأ این عملیات تدریجی و غیر رسمی بوده و بدون کدام تهاجم عظیم نظامی آغاز گردید، شواهد موثریت آن نیز به آهستگی ظاهر خواهد گردید.

وی میگوید "فکر میکنم، شواهد و دستآورد های این تلاش ها در اواخر سال روان به سمع شما رسانیده خواهد شد. شاید من قبل از این تاریخ بدانم و آنرا احساس کنم. اما به نظر من، پیامد های آن زمانی آشکار خواهد گردید که مردم افغانستان آنرا احساس کنند و روی آن قضاوت نمایند، که این نکتۀ کلیدی خواهد بود."

جنرال مک کرستل، در آخرین لحظات دیداد حامد کرزی از واشنگتن، بر مشکلاتی تاکید ورزید که در جریان تداوم عملیات های قوای ایالات متحده و بین المللی که توسط نیرو های افغان نیز همراهی میگردد، بر سر راه آنها قرار دارد.

او علاوه نمود " این روند زمانگیر میباشد. این روند مستلزم جرأت و جهش خواهد بود. با گسترش قوای مشترک امنیتی در ساحات تحت نفوذ طالبان، ما افزایش خشونت ها را انتظار خواهیم داشت."

جنرال مک کرستل گفت، تامین امنیت و ارایۀ خدمات دولتی در جنوب افغانستان، و به ویژه قندهار، یکی از اولویت های کاری وی میباشد. او گفت، این روندی است که در برگیرندۀ حملات بر رهبران شورشیان، ایجاد و توسعۀ مناطق امن و سایر عملیات های نظامی میباشد، ولی در کنار آن، تلاش های ملکی افغان ها و سازمان های بین المللی غرض تقویت خدمات حکومتی نیز بر آن مزاد میباشد.

مک کرستل گفت، چنانچه رئیس جمهور کرزی وعده سپرده است، رهبران محلی قبایلی بطور مداوم در این پلانگذاری ذیدخل خواهند بود، اما او گفت آنها صلاحیت رد فعالیت های ویژۀ نظامی را نخواهند داشت.

او میگوید، او تجارب حاصله از عملیات تهاجمی مارجه در اوایل سال روان را، در جریان این عملیات عملی خواهد کرد.

این جنرال امریکا گفت "بطور تخنیکی چنانیکه انتظار داشتیم، ما تجارب زیادی را آموختیم. ما فهمیدیم که شورشیان از شمار زیاد بم های تعبیه شده استفاده خواهند کرد. قوای امنیتی افغان به خوبی عمل نمودند، ولی در کنار فعالیت های ما، آنها نیز به پُختگی میرسند. ما آموختیم که همکاری شانه به شانه با قوای افغان، یگانه راه پیشرفت است. قوای ائتلاف، در صورتیکه دوشا دوش نیرو های افغان پیش بروند، دستاورد های بهتری میداشته باشند و به همین سان نیرو های افغان نیز."

جنرال مک کرستل تصدیق نمود که بعضی جنگجویان طالب در تلاش برگشت به شهر میباشند، او گفت انتظار چنین اقدامی از سوی تندروان میرفت ولی این امر دستآورد های ما را معکوس نخواهد ساخت.

جنرال مک کرستل گفت، آموزش قوای امنیتی افغان از اولویت های عمدۀ استراتیژیک است. او تائید نمود که در این راستا مشکلاتی موجود بود که پیشرفت را بطی میساخت. گزارشات خبری از وجود تنش های قومی، لسانی، فرار از وظیفه، و سایر مشکلات خبرداده بودند. اما طی ماه های اخیر، جلب و جذب درصفوف قوای امنیتی افزایش یافته است.

جنرال مک کرستل گفت، او از پیشرفت های که تا اکنون صورت گرفته، خرسند است.

مقامات میگویند، رشد و تقویت نیرو های مستعد و توانمند اردو و پولیس افغان، در کنار حکومتی که توانایی ارایۀ خدمات را به مردم داشته باشد، موضوعات کلیدی برای سر آغاز خروج قوای خارجی از افغانستان میباشد.

XS
SM
MD
LG