لینک های دسترسی

Breaking News

استقبال کرزی از پیشنهاد کمک پاکستان به مصالحه با طالبان


(عکس: AP) حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان از پیشنهاد پاکستان مبنی بر کمک به حکومت افغانستان برای نائل شدن به مصالحه با تندروان طالبان استقبال کرد.

آقای کرزی بروز پنجشنبه ضمن دیدارش از اسلام آباد گفت پاکستان نقش مهم قابل توجه ای در عملیۀ مصالحه افغانستان دارد. او این سخنان را در کنفرانس خبری مشترک با یوسف رضا گیلانی، صدراعظم پاکستان بیان داشت.

آقای کرزی درنظر دارد کنفرانس مصالحه با طالبان را درماه اپریل دایر نماید.

آقای گیلانی گفت پاکستان به مردم افغانستان برای ثبات در کشورشان از هر راه ممکن کمک خواهد کرد. پاکستان قبلا به حکومت افغانستان کمک به مذاکره با طالبان را نیز پیشنهاد کرده بود. اسلام آباد در وقت حاکمیت تندروان درافغانستان ازگروه طالبان در دهه 1990 حمایت کرد.

حکومت پاکستان اکنون با تندروان طالبان مستقر در قلمرو خویش مصروف جنگ است و به تازه گی ملا عبدالغنی برادر، رهبر شماره دوی این گروه را درکراچی دستگیر کرد.

بسیاری ازافغانها، باوجود این دستگیری، حمایت گذشته پاکستان از طالبان را آزرده خاطر هستند و از انگیزه های اسلام آباد برای کمک به مصالحه اظهار شک و تردید دارند.

آقای کرزی تقاضای دیگری ازپاکستان بروز پنجشنبه برای تسلیم دهی ملابرادر به عمل آورد، اما آقای گیلانی گفت اسلام آباد هنوز هم این اقدام را تحت غور دارد.

رییس جمهور افغانستان بروز چهار شنبه وارد پاکستان شد و گفتگوهایی را با آصف علی زرداری، همقطار پاکستانی خویش انجام داد. آقای زرداری از افغانستان و پاکستان خواست تا جامعه بین المللی را ترغیب نمایند که پلانی را برای ازبین بردن تندروی از منطقه اتخاذ نمایند.

دو رییس جمهور همچنین برای تقویت پیوندهای اقتصادی و تدویر جرگه صلح با شرکت مامورین و سران قبایل دو کشور به موافقه رسیدند.

این اولین سفر آقای کرزی از زمان انتخابات جنجال برانگیز سال گذشته به پاکستان، همسایه افغانستان است.

XS
SM
MD
LG