لینک های دسترسی

Breaking News

ثبت یک واقعه مثبت پولیو در ولایت هلمند


سال گذشتۀ میلادی نیز در ولایت هلمند دو واقعۀ مثبت پولیو ثبت شده بود.
سال گذشتۀ میلادی نیز در ولایت هلمند دو واقعۀ مثبت پولیو ثبت شده بود.

عبدالاحد حازم آمر معافیت کتلوی ریاست صحت عامۀ ولایت هلمند به صدای امریکا می‌گوید که یک طفل به بیماری پولیو مصاب شده که حدود پنج سال عمر دارد.

به گفتۀ آقای حازم، این طفل در منطقۀ «بارنگ میرحمزه» ولسوالی نوزراد این ولایت زنده‌گی می‌کند.

داکتر حازم می‌افزاید که این طفل در عمرش هفت بار واکسین شده؛ اما هنوز روشن نیست که چگونه به پولیو مصاب شده است.

او می‌گوید "هنوز معلومات کامل نرسیده که این طفل چگونه و در کجا به ویروس پولیو مبتلا شده است، این مسأله پس از تحقیقات روشن خواهد شد."

مسؤولین صحی هلمند می‌گویند، معاینات لابراتوری این طفل شام گذشته به آنان رسیده است و تحقیقات روی آن جریان دارد تا مشخص شود که آیا این خانواده به منطقۀ دیگری هم سفر کرده است، یا خیر؟

مقامات صحی نگرانی دارند که هنوز هم ویروس پولیو در منطقه یک تهدید جدی است و از خانواده‌ها می‌خواهند که برای تطبیق واکسین پولیو به اطفال، با آنان همکاری کنند.

هرچند مقامات صحی هلمند اطمینان می‌دهند که در سراسر این ولایت واکسین پولیو را تطبیق می‌کنند؛ اما جنگ و باورهای نادرست برخی خانواده‌ها سبب شده است که ویروس پولیو هنوز هم در این ولایت گردش کند.

هلمند یکی از ولایات ناامن افغانستان است که سال گذشتۀ میلادی نیز دو واقعۀ مثبت پولیو در آن ثبت شده بود و دو طفل در ولسوالی‌های خانشین و گرشک به پولیو مصاب شده بودند.

در این حال وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که ۹۶ ولسوالی در سراسر افغانستان با تهدید ویروس پولیو مواجه اند که بیشتر این ۹۶ولسوالی در ولایت‌های کندهار، هلمند، فراه، ننگرهار و کنر موقعیت دارند.

سال گذشتۀ میلادی ۲۰واقعۀ مثبت پولیو در سراسر افغانستان ثبت شده بود؛ ولی با ثبت واقعۀ جدید در هلمند، این دومین واقعۀ مثبت پولیو در افغانستان می‌باشد.

XS
SM
MD
LG