لینک های دسترسی

Breaking News

هیأت سه نفرۀ دفتر قطر طالبان به اسلام‌آباد رفته است


بر اساس معلومات منبع، مولوی شهاب‌الدین دلاور، مولی جان‌محمد مدنی و ملا عبدالسلام که در ترکیب این هیأت استند.
بر اساس معلومات منبع، مولوی شهاب‌الدین دلاور، مولی جان‌محمد مدنی و ملا عبدالسلام که در ترکیب این هیأت استند.

یک منبع از طالبان که نخواست نامش فاش شود، در گفتگو با صدای امریکا، سفر هیأت سه نفری این گروه را از دفتر سیاسی قطر به اسلام‌آباد تأیید کرده؛ اما گفته است که گفتگو روی مسألۀ صلح با مقامات پاکستانی در آجندای این هیأت نیست.

بر اساس معلومات منبع، مولوی شهاب‌الدین دلاور، مولی جان‌محمد مدنی و ملا عبدالسلام که در ترکیب این هیأت استند، از دفتر سیاسی طالبان در قطر، به اسلام‌آباد رسیده اند.

این منبع طالبان گفته که، گفتگو روی بازداشت دو مقام بلندپایۀ طالبان؛ ملا صمد ثانی و ملا احمدالله نانی، بحث دربارۀ مسأله‌ای مشکلات مهاجرین افغان در پاکستان و همچنان صحبت در مورد مدارس طالبان در آن کشور، شامل آجندای گفتگوی این هیأت است.

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان و نمایندۀ خاص رئیس جمهور غنی به صدای امریکا گفته است که از سفر هیأت سه نفرۀ طالبان به اسلام‌آباد آگاه است.

تا کنون وزارت خارجۀ پاکستان، در مورد این سفر هیأت طالبان به اسلام‌آباد به رسانه‌ها چیزی نگفته است؛ اما یک مقام امنیتی پاکستان به صدای امریکا، گرفتاری ملا ثانی و ملا نانی را تأیید کرده است.

این هیأت سه نفری طالبان در حالی به اسلام‌آباد سفر می‌کند که از یک هفته گذشته به این طرف، گزارش‌های مبنی بر گفتگوی حکومت افغانستان و نمایندگان طالبان در دوحۀ قطر منتشر شده است.

هرچند یک منبع حکومت افغانستان، تماس‌ با طالبان را تأیید کرده؛ اما طالبان دیدار و گفتگو با حکومت افغانستان را در قطر، به شدت رد کرده اند.

یک روز پیش، ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت، پس از امضای موافقتنامۀ صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، برخی اعضای شورای کویته طالبان، به گفتگو روی صلح با حکومت افغانستان تمایل نشان داده اند.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت، در تماس‌های که با دولت افغانستان از سوی اعضای بلندپایۀ طالبان صورت گرفته است؛ آنان می‌خواهند در چوکات مذاکرات بین‌الافغانی، به گفتگو حاضر شوند و به پروسۀ صلح بپیوندند.

هرچند معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان از این افراد نامی نبرد و در مورد شمار آنان چیزی نگفت؛ ولی افزود بعضی از اشخاص ردۀ رهبری طالبان تمایل به صلح نشان داده اند.

طالبان این گزارش را به شدت رد کرده و گفته اند که موقف این گروه در قبال گفتگوهای صلح هیچ تغییری نکرده است.

ذبیح‌الله مجاهد یک سخنگوی طالبان در اعلامیه‌ای گفته است "ما گزارش‌های دیدار و گفتگوها را رد می‌کنیم، نمایندگان امارت اسلامی نه با معصوم استانکزی و نه هم با مقام دیگری از کابل دیدار کرده اند، در رابطه به مذاکرات، در موقف امارت اسلامی کدام تغییر نیامده و در این مورد پالیسی ما بسیار روشن است".

این در حالی است که سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی و امور بین‌المللی صدراعظم پاکستان، روز جمعه در کنفرانس خبری در اسلام‌آباد اعلام کرد که طالبان، علاقمند گفتگو با حکومت افغانستان استند.

آقای عزیز گفت "پیام پاکستان به تمام افراد مسلح روشن و واضح است که هیچ کسی به تنهایی نمی‌تواند افغانستان را بگیرد و رسیدن به صلح، از طریق گفتگو ممکن است".

مشاور امنیت ملی و امور بین‌المللی صدراعظم پاکستان هم‌چنان گفت، افغانستان در سال‌های اخیر تغییر کرده و اکثریت مردم این کشور، برگشت به عقب را نمی‌خواهند.

XS
SM
MD
LG