لینک های دسترسی

Breaking News

غنی به آلمان٬ عبدالله به مصر رفت


رئیس جمهور غنی رسماً کسی را به صفت سرپرست ریاست جمهوری تعیین نکرده است
رئیس جمهور غنی رسماً کسی را به صفت سرپرست ریاست جمهوری تعیین نکرده است

در حالی که رئیس جمهور افغانستان از حدود یک هفته به اینسو در شفاخانه یی در آلمان بستر است، رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی روز چهار شنبه عازم مصر شد.

همزمان با این عبدالرشید دوستم٬ معاون اول ریاست جمهوری برای بیشتر از یک ماه در شمال کشور است و عملیات نظامی را بر ضد طالبان رهبری می کند.

ریاست اجرایی افغانستان گفته است که آقای عبدالله برای اشتراک در مراسم افتتاح کانال دوم سوئز برای یک سفر دو روزه رهسپار مصر شده است.

نه ریاست جمهوری و نه هم ریاست اجرائیه قایم مقام این دو نهاد حکومت را در غیاب دو رهبر اعلان نموده است.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به استناد ماده ۶۰ قانون اساسی افغانستان گفت که از سمت ریاست جمهوری تنها در صورت غیابت، استعفا یا وفات رئیس جمهور، سرپرستی صورت می گیرد.

آقای هاشمی در صحبت با صدای امریکا گفت که رئیس جمهور غنی غایب نبوده و به گونۀ روزمره با مقام های ارشد حکومت در تماس است و دستورات و رهنمود های لازم را به آنان می دهد.

از آغاز دورۀ ریاست جمهوری آقای غنی فقط یکبار آنهم در آژانس دولتی باختر از عبدالرشید دوستم به صفت سرپرست ریاست جمهوری یاد شده است، حالانکه حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان با متابعت از عین مواد قانون اساسی در تقریباً تماس سفر های خارجی اش رسماً یکی از معاونان اش را به صفت سرپرست ریاست جمهوری تعیین می کرد.

در همین حال شماری از قانونگذاران افغان از وضعیت پیش آمده و نبود هر دو رهبر حکومت وحدت ملی انتقاد می کنند.

آرین یون عضو ولسی جرگه ضمن انتقاد از سفرهای همزمان هر دو رهبر حکومت به صدای امریکا گفت که حکومت و مردم افغانستان با آزمون های گسترده مواجه اند و نبود روسای حکومت در کابل به کاهش مشکلات کمک نمی کند.

در ماه مارچ سال روان نیز رئیس جمهور غنی و رئیس اجرائیۀ عبدالله یکجا در یک سفر سه روز به واشنگتن دی سی آمدند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG