لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله و غنی "در فضای صمیمانه" دیدار کردند


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

در حالیکه از کشیده‌گی‌ها میان ریاست جمهوری و ریاست اجرائیۀ افغانستان، نزدیک به یک هفته می‌گذرد، رئیس جمهور محمد اشرف غنی و رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله برای پایان تنش‌ها و حل مسایل اختلافی عصر چهارشنبه در ارگ ریاست جمهوری با هم دیدار کردند.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت که این دیدار در فضای صمیمانه با حضور، محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و محترم انجنیر محمد خان معاون اول ریاست اجرائیه برگزار شد.

آقای چخانسوری گفت که رئیس جمهور، صحبت‌های رئیس اجرائیه را شنید و قرار شد تا در نشست بعدی این صحبت ها مورد بررسی قرار گیرد، اما زمان ملاقات بعدی رهبران افغانستان تا حال مشخص نشده است.

در همین حال، مجیب الرحمان رحیمی، سخنگوی رئیس اجرائیه، در مصاحبۀ با رادیو آشنا صدای امریکا از ملاقات رهبران افغانستان ابراز خوشبینی کرد، اما تاکید کرد که ریاست اجرائیه، خواهان تطبیق کامل مواد توافق نامۀ رهبران حکومت است.

آقای رحیمی گفت: " نه کم می خواهیم و نه زیاد. دیدگاه ریاست اجرائیه این است که--شکست و ریخت های که به وجود آمده و ناکامی های که صورت گرفته است، ریشه در عدم تطبیق مواد توافق نامه دارد و ما خواهان این استیم که توافق نامه به خصوص در بخش اصلاحات و جنبۀ ارزشی آن که به آن باور داریم، باید هر چه زود تر، جامۀ عمل ببوشذ."

هنوز مشخص نیست که رئیس اجرائیه چه مسایلی را با رئیس جمهور غنی در میان گذاشته است؛ اما قبلاً گفته بود که خواهان تطبیق موافقتنامۀ سیاسی است و این خواست وی به معنی "زیاده‌خواهی"، "قدرت‌طلبی" و "تجاوز به حق دیگران" نیست؛ بلکه ضرورت "ثبات" و "بقای" افغانستان است.

قرار بود رئیس جمهور و رئیس اجرائیه به روز شنبه دیدار کنند؛ اما به دلایل نامعلومی که هنوز مشخص نشده است؛ این ملاقات صورت نگرفت.

این در حالی است که پس از بالاگرفتن تنش‌ها میان ارگ و سپیدار، دیپلمات‌های خارجی با رئیس اجرائیه دیدار کرده و به دلیل وضعیت حساس کنونی افغانستان، بر حل کشیدگی‌ ها میان دو مقام حکومتی افغان تاکید کرده اند.

ریاست اجرائیه قبلاً به صدای امریکا گفته است که این دیپلمات‌ها نقش تسهیل‌کننده را برای از سرگیری دیدار رئیس جمهور و رئیس اجرائیه بازی می‌کنند.

در سال ۲۰۱۴ میلادی، حکومت وحدت ملی پس از آن ایجاد شد که ادعای تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری پای جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، را به افغانستان کشانید و با پا در میان آقای کری، حکومت کنونی در افغانستان شکل گرفت.

XS
SM
MD
LG