لینک های دسترسی

Breaking News

داعش درختان اچین را قطع کرده به فروش می رساند


عکس آرشیف - نهال شانی در جلال آباد
عکس آرشیف - نهال شانی در جلال آباد

سران قومی اچین می‌گویند داعش توسط ماشین‌های برقی درختان جنگلات اچین را همه روزه قطع می‌کند و از طریق راه‌های تحت حاکمیت دولت آن را به بازارهای شینوار منتقل می‌کند.

گروه داعش برای دریافت پول برای جنگجویان خود، پس از جمع‌آوری حاصلات پسته و چهارمغز، این بار به قطع جنگلات ولسوالی اچین ننگرهار پرداخته است.

سران قومی ولسوالی اچین می‌گویند از مدت یک هفته به این طرف داعش باشندگان اچین را به شکل روزمزد به قطع جنگلات توظیف کرده و چوب آن را توسط همین مردم به بازارهای شینوار انتقال می‌دهد.

ملک کمین متنفذ ولسوالی اچین می‌گوید که داعش اره‌های برقی را به جنگلات این ولسوالی وارد کرده است و درختان بزرگ را هر روز قطع می‌کند.

این بزرگ قومی گفت، اکنون قطع جنگلات توسط داعش در مناطق دره مامند، تنگی عبدالخیل، پیشه و منطقه باندر جریان دارد.

ملک کمین گفت "بالای خانواده‌ها جنگلات را داعش قطع می‌کند، کسی دیگری را اجازه نمی‌دهد، آنان می‌گویند که این جنگلات غنیمت ما است، آنها بعداً آن را به مناطق تحت حاکمیت دولت می‌آورند، پوسته‌ها، پولیس محلی از آنان پول اخذ می‌کنند... مردمی که آنجا بودوباش دارند از این طرف به داعش مواد می‌برند و از آن طرف چوب می‌آورند، همان مردم با داعش همکار اند، دولت به آنها چیزی نمی‌گوید، از طریق پیشه به بازار عبدالخیل آن را منتقل می‌کنند و بعداً موتر پنج هزار روپیه از آنها پوسته‌ها اخذ می‌کنند."

به گفتۀ ملک کمین، چندین‌بار این مشکل را با ولسوالی و حتی مقامات ولایت ننگرهار مطرح شده است، نامه‌هایی به والی ننگرهار فرستاده اند و مکتوب‌های مکرری را به آنها نشان داده اند؛ ولی هیچ اقدامی تا اکنون در برابر این اعمال داعش صورت نگرفته است.

قطع ماشینی جنگلات

اکرم، باشندۀ دره باندر ولسوالی اچین که جنگلات شان از اثر تهدیدات داعش در وضعیت بدی مانده و آنها منطقه را به سوی ولسوالی غنی‌خیل ترک کرده اند، می‌گوید، داعش توسط ماشین‌ها قطع جنگلات را به شدت ادامه می‌دهد.

اکرم می گوید "توسط ماشین‌های برقی که اره دارد، درختان را قطع می‌کنند، درختان تاریخی توت ما را قطع کردند آن را به بازار شدل انتقال می‌دهند و بعداً یک سیر آن را به سی روپیه، پانزده روپیه و بیست روپیه می‌فروشند، اکثر درختان را تور می‌زنند و برای سوخت چوب آن را می‌سازند."

هرچند تلاش ورزیدیم تا نظر معلم معشوق ولسوال اچین را با خود داشته باشیم؛ ولی قادر به آن نشدیم؛ اما سمونوال حضرت حسین مشرقی‌وال سخنگوی قوماندانی امنیه ننگرهار در مورد ابراز بی‌خبری می‌کند.

معلم معشوق می گوید "کوه‌ها است، چوب سوخت می‌آید ولی در مورد دیگر چوب کسی به ما معلومات نداده است و اگر برود هم از راه‌های قاچاقی خواهند رفت و اگر برود هم به پاکستان انتقال خواهد شد. به سوی شهر نمی‌آید، اگر ما ببینیم ضبط می‌کنیم."

اما عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار ضمن تائید قطع جنگلات توسط داعش در اچین می‌گوید که به نهادهای امنیتی دستور جلوگیری آن داده شده است.

آقای خوگیانی می گوید "واقعاً هم در ولسوالی اچین مشکل قطع نمودن جنگلات با ما مطرح شده و به موقع به مسؤولین امنیتی دستور داده شده که آن افرادی را دستگیر کنند که جنگلات را قطع می‌کنند و در منطقه با موی سفیدان هم گفتگو کردیم تا با مسؤولین امنیتی همکاری کنند."

یک منبع دولتی به شرط فاش نشدن نام و صدایش به صدای امریکا می‌گوید، در مناطقی که داعش جنگلات را قطع می‌کند، حاکمیت دولت وجود ندارد و این کار یک منبع بزرگ عایداتی برای داعش محسوب می‌شود.

داعش قبل از این، حاصلات پسته و جلغوزه ننگرهار را به حیث منبع مالی استفاده می‌کرد و هنوز هم این روند ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG