لینک های دسترسی

Breaking News

تداوم درگیری با داعش در سه ولسوالی ننگرهار


آرشیف: گروه داعش در ننگرهار
آرشیف: گروه داعش در ننگرهار

ولسوالی کوت از اشغال داعش پاک سازی شده است اما داعش در ولسوالی های اچین، نازیان و ده بالا هنوز هم فعالیت دارد.

مقامات نظامی افغان در ننگرهار با ذکر این خبر می گویند که منطقۀ دهن تنگی مامند در ولسوالی اچین ننگرهار اکنون شاهد برخی از عملیات، علیه آن گروه می باشد.

دره مامند و منطقه پیشه – دو ساحه در ولسوالی اچین است که در آنجا جنگجویان داعش تجمع کرده و در برابر نیروهای افغان و ایتلاف مقاومت می کنند.

با گذشت دو هفته از آغاز عملیات ویژه بر ضد داعش، نیروهای امنیتی افغان پنج کیلومتر در اچین پیشروی کرده اند. مانع بیشتر پیشروی نیروهای افغان، به گفتۀ مقامات امنیتی، سرازیر شدن سیلاب های موسمی در ساحات جنگی است.

در ساحه درگیری همه مردم خانه های شان را ترک کرده و بیشتر خانه ها به علت اصابت مرمی طرفین درگیر به مخروبه مبدل گریده است.

بازار شدل جایی است که به تازه گی روز گذشته ازسوی نیروهای افغان از حضور داعش تصفیه شد.

سیمای این بازار مثل سابق نیست. مغازه های آن تخریب شده است. برخی از دوکان ها در آتش سوخته است و بازار به یک دشت می ماند. فضای بازار از سپری کردن تجربه یک فاجعه بزرگ حکایت دارد.

در ساحه تصفیه شده توسط نیروهای دولتی، همه خانه ها بی سر و صدا است و نشانه ای از بود و باش مردم به چشم نمی خورد.

باشنده گان اچین از پیشروی نیروهای افغان ابراز خوشنودی می کنند. یک باشنده چین پس از تصفیه بازار شدل به بازدید خانه خود آمده به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "نیروهای امنیتی به تنگی بالا رفته اند، به ما خیلی مشکل است. می خواهیم نیروهای هوایی بیایند و داعش را سرکوب کنند و ما به خانه های خود برگردیم."

فراهم سازی تسهیلات زندگی

باشنده گان مناطق تصفیه شده اچین خواهان فراهم شدن تسهیلات هستند. آنان می گویند زمانیکه مکاتب و مراکز صحی موجود در قریه های تنگی مامند و بازار شدل دوباره باز شود، همه خانه و اده های بی جاشده به زودی بر خواهند گشت.

عبدالویس، باشنده ولسوالی اچین است. قریۀ وی به تازه گی ازسوی نیروهای ویژۀ افغان از حضور داعش پاکسازی شده است.

او می گوید که از زمان ترک قریۀ شان، دوباره برنگشته اند و هنوز هم وضعیت "وخیم است، داعش است، طالبان استند."

عبدالویس به صدای امریکا گفت که تنها در صورت که منطقه تصفیه شده و پوسته های جدید امنیتی ایجاد شود "به خانه و کاشانۀ شان بر می گردند."

بیجاشده گان اچین خواهان بازگشایی مجدد مراکز صحی ومکاتب شان نیز هستند.

آنان می گویند زمانیکه کلینیک باز شد، مکتب ها باز شدند، "در آن صورت به خانه های شان بر می گردند."

برید جنرال محمد زمان وزیری، قوماندان قول اردوی ۲۰۱ سیلاب در محل عملیات به سر می برد.

جنرال وزیری می گوید عملیات های ضد داعش به خوبی پیش می رود ولی مردم محل باید قفل های دروازه های شان را باز کنند و وارد خانه های خود شوند.

آقای وزیری می گوید" بعد از این دره مامند و پیشه هم هدف ما است و برای آن پلان های خاص را روی دست داریم. نخست باید منطقه امن گردد نیروهای ما مستقر شوند و سپس به منطقه دیگر بر ضد داعش حرکت می کنیم."

وی می گوید در اچین صد ها داعشی را کشته اند و علاوه بر شمار زیادی از شهروندان پاکستانی شامل در صفوف داعش، شهروندان ازبکستان و چیچنیا نیز در صفوف داعش در ننگرهار می جنگند می باشند.

XS
SM
MD
LG