لینک های دسترسی

Breaking News

قصاص چشم برای مرد تیزاب پاش


معصومه عطایی و پسرش
معصومه عطایی و پسرش
یک مرد ایرانی که با پاشیدن تیزاب به روی عروس پیشینش او را از هردو چشم نابینا کرده، به قصاص چشم محکوم شد.

این مرد که حسین نام دارد، به خاطر جراحت هایی که بر اثر تیزاب پاشی بر بدن قربانی وارد آورده به پرداخت دیه وحبس محکوم شده است.

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل معصومه عطایی به خبرگزاری ایسنا گفته است که حسین، پدر شوهر سابق معصومه عطایی و وکیل او، پیش تر ادعا کرده بودند که معصومه بینایی خود را از دست نداده و ادعای نابینایی او دروغ است.

به گفته عبدالصمد خرمشاهی، در پی دفاعیات او از این قربانی تیزاب پاشی، دادگاه خواستار بررسی وضعیت بینایی معصومه شد و بر اساس گواهی دوکتوران و بررسی قضات مشخص شد که قربانی از هردو چشم نابینا شده است.

به گفته او، در پی این امر، محکمه برای متهم حکم قصاص چشم صادر کرد و در عین حال او را به خاطر جراحاتی که با پاشیدن تیزاب به بدن و روی معصومه وارد آورده با نظر کارشناس به پرداخت دیه محکوم کرد.

او با این حال تاکید کرد که حکم صادر شده قطعی نیست و متهم ۲۰ روز وقت دارد تا اعتراض خودرا به محکمه عالی تسلیم کند.

معصومه عطایی ۲۸ ساله، در ۱۱ سنبله سال ۱۳۸۹ به دلیل نپذیرفتن خواست پدر شوهر سابقش برای بازگشت به زندگی با پسر او، قربانی تیزابپاشی شد. معصومه گفته است که به دلیل لت و کوب و اعتیاد شوهرش از اوجدا شده بود و محکمه حضانت از پسر کوچک آنان را به معصومه داده بود.

قصاص که نوع مجازاتی اسلامی است منتقدانی هم دارد و به باور برخی ها این نوع مجازات علاوه بر آن که قضاوت را برعهده قربانی می گذارد و به این ترتیب اصل بی طرفی در قضاوت را مخدوش می کند، بلکه در صورتی که قربانی یا خانواده او به اجرای قصاص تن دهند از آنان نیز نوعی جانی یا قاتل ساخته می شود. اجرای مجازات قصاص یکی از نکات مورد انتقاد شدید مدافعان حقوق بشر است. با این حال حکومت اسلامی ایران آن را شرعی و بازگشت ناپذیر می داند.

(برگرفته شده از وب سایت بخش ایران صدای امریکا)
XS
SM
MD
LG