لینک های دسترسی

Breaking News

انتصاب قانونی و جنجالی اعضای کمیسیون انتخابات


اعضای نو باید بزودی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات را از میان شان برگزیند
اعضای نو باید بزودی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات را از میان شان برگزیند
شماری از نمایندگان سازمان های جامعه مدنی افغانستان از انتصاب ۹ عضو نو کمیسیون مستقل انتخابات انتقاد ورزیده اند و حکومت را به اعمال نفوذ در این روند، متهم کرده اند.

یک روز پس از تعیینات نو در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، شماری از نمایندگان سازمان های جامعه مدنی گفته اند که نمایندگان واقعی نهادهای جامعه مدنی در میان ۹ نفر انتصاب شده، وجود ندارند. این در حالی است که از عبدالرحمن هوتکی، رئیس سازمان حمایت از حقوق بشر و محیط زیست و عضو انتصاب شده ای کمیسیون انتخابات، بحیث فعال جامعه مدنی نام برده می شود.

داود مرادیان، رئیس مرکز مطالعات استراتیژیک افغانستان که به روز سه شنبه در کابل در جمع از نمایندگان سازمان های جامعه مدنی صحبت می کرد، حکومت را به مهندسی روند انتخابات سال آینده متهم کرد.

آقای مرادیان گفت "نگرانی ما فقط نبود یک عضو جامعه مدنی در کمیته گزینش نیست بلکه نگرانی کلانتر از مهندسی شدن انتخابات است که منافع علیای افغانستان پامال میشود."

مرادیان همچنان از اعمال نفوذ "مافیا" و سازمان های جاسوسی خارجی در مهندسی نمودن نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، حرف زد.

انتصاب قانونی

نادر نادری، رئیس موسسه نظارت از روند انتخابات یا فیفا و رئیس واحد پژوهشات افغانستان گفت که روند انتصاب اعضای نو کمیسیون مستقل انتخابات از نظر قانونی درست انجام شد.
آقای نادری گفت "از لحاظ تخنیکی و تقنینی هیچ اشکال قانونی را ندارد، ولی چگونگی عملکرد کمیته گزینش میتواند مورد انتقاد قرار گیرد."

قرار بود که آقای نادری عضو کمیته گزینش باشد اما ظاهرا اختلافات میان سازمان های جامعه مدنی، مانع این کار شد.

کمیته گزینش، متشکل از نهادهای دولتی و غیردولتی که بر اساس قانون نو انتخابات تشکیل شده است، به روز یکشنبه نام های ۲۷ نامزد برای عضویت در کمیسیون انتخابات را به ریاست جمهوری فرستاد. به روز دوشنبه، ریاست جمهوری از انتصاب ۹عضو نو کمیسیون مستقل انتخابات خبر داد. عبدالرحمن هوتکی، شریفه زرمتی وردگ، گلالی اسکزی، احمد یوسف نورستانی، سریراحمد برمک، محمد حسین گرزیوانی، محمدعزیز بختیاری، قاضی سلیمان حامد و لیلا احراری اعضای انتصاب شده استند.

بحث ها در میان نمایندگان سازمان های جامعه مدنی در باره انتصاب اعضای نو کمیسیون انتخابات در حالی به میان آمده است که تا حال سفارت امریکا در کابل و یوناما یا هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در این مورد هیچ واکنشی نشان نداده اند.

نظیف الله سالارزی، یک سخنگوی یوناما به صدای امریکا گفت که انتصاب اعضای کمیسیون انتخابات یک موضوع داخلی افغانستان است و سازمان ملل در این مورد هیچ تبصره یی ندارد.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG