لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی دستور آمادگی انتقال قدرت را داد


رئیس جمهور حامد کرزی به وزارت ها و ادارات مستقل گفته است که کارکرد های دوازده سالۀ حکومت به رهبری وی را آماده کرده و تفصیل آن را به حکومت آیندۀ پس از انتخابات، ارایه کنند.

رئیس جمهور کرزی به کابینۀ خود دستور داده تمام امور کاری را با "ارایه اسناد ضروری، تسلسل تاریخی، پلانهای طرح شده، تجارب حاصله و مشکلات فرا راه برنامه های کاری خود" ترتیب و به خاطر تسلیم دهی به وزرأ و مسولین حکومت آینده آماده کنند.

آقای کرزی این هدایت را در نشست امروزی شورای وزیران در کابل فراهم کرده است.

انتخابات افغانستان در شانزدهم ماه حمل برگزار می شود و تا هنوز مشخص نیست که چه زمانی حکومت بعدی، زمام امور را در دست خواهد گرفت.

نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که نتایج انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ بیست و چهارم ماه ثور اعلام خواهد شد.

آقای نور می گوید که انتقال قدرت باید در اوایل ماه جوزا صورت گیرد. او زمان مشخص مراسم تحلیف را مربوط به حکومت و نهاد های عدلی و قضایی افغانستان دانست اما تاکید کرد که "بر اساس قانون اساسی کشور انتقال قدرت از تاریخ اول جوزای سال ۱۳۹۳ صورت گیرد."

در انتخابات ریاست جمهوری تا کنون نه کاندیدا شرکت دارند. کارشناسان به این باور اند که مشخص شدن برندۀ این انتخابات در دور اول، دشوار به نظر می رسد. آنان می گویند که امکان رفتن انتخابات افغانستان به دور دوم بسیار زیاد می باشد.

احتمال گذار انتخابات به دور دوم

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۹ نیز به دور دوم رفت که در آن، حامد کرزی، رئیس جمهور فعلی افغانستان و عبدالله عبدالله، بیشترین رای را به دست آورده بودند.

عبدالله عبدالله از رفتن به دور دوم منصرف شد و حامد کرزی توانست برای پنج سال دیگر در کرسی ریاست جمهوری تکیه زند.

اما، در صورت که نتیجۀ انتخابات در دور نخست روشن نشود، قانون اساسی افغانستان حکم می کند که دور دوم باید در فاصلۀ زمانی دو هفته پس از اعلام نتایج راه اندازی شود.

آقای نور می گوید، راه اندازی دور دوم انتخابات زمانگیر نمی باشد. او گفت"مصمم استیم به زودترین فرصت پس از راه اندازی انتخابات دور دوم میان دو کاندیدا، نتیجۀ آن را اعلام کنیم."

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات علاوه کرد که مشکلات دور دوم از لحاظ برگزاری و هم از لحاظ شمارش آرا کمتر بوده و تنها چاپ اوراق رای دهی نیاز می باشد.

آقای نور گفت "امیداور استیم که در اوایل ماه جوزا، نتایج دور دوم را هم اعلام کنیم."

چالش دیگری که در جریان انتخابات قابل مکث است، سردی و نامساعد بودن هوا در برخی از نقاط مرتفع مانند کوهستانات پامیر بدخشان و مناطق مرکزی افغانستان است که با بندش راه های مواصلاتی، امکان حضور مردم را در مراکز رای دهی می تواند کم رنگ سازد.

این در حالی است که مردم و کاندیدای انتخاباتی، از موجودیت ناامنی ها و تقلب در انتخابات، نگرانی خود را ابراز داشته اند.
XS
SM
MD
LG