لینک های دسترسی

Breaking News

مارک گروسمن: ایالات متحده تصمیم ندارد در افغانستان پایگاه نظامی دایمی داشته باشد.


مارک گروسمن: ایالات متحده تصمیم ندارد در افغانستان پایگاه نظامی دایمی داشته باشد.
مارک گروسمن: ایالات متحده تصمیم ندارد در افغانستان پایگاه نظامی دایمی داشته باشد.

آقای مارک گروسمن نمایندۀ خاص ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان و پاکستان که پس از شرکت در کنفرانس گروه بين المللی تماس منعقدۀ شهر جدۀ عربستان سعودی شب گذشته به كابل رسیده است.

پس از انجام يك رشته ملاقات و ديدار ها با مقامات افغان و جنرال ديويد پتريس بعد از ظهر روز شنبه طی كنفرانس خبری در سفارت آن كشور در كابل ابراز داشت كه كشورش قصد ايجاد پايگاه های دايمی نظامی را در افغانستان ندارد.

آقای گروسمن گفت:

" ايالات متحده امريكا نمی خواهد كه در افغانستان پايگاه های دايمی نظامی داشته باشد، نمی خواهد هرگز نمی خواهد".

سفیر گروسمن در اين نشست خبری از كدام پلان و برنامه جديد صحبت نه كرده گفت كه پلان موجوده كه عمدتآ در بيانيۀ وزير امور خارجه امريكا در مجتمع آسيايی ايراد شده است، یک پلان جامع است كه در آن خانم كلنتن بر توسعۀ تلاش های نظامي، افزايش مامورين ملكی و مساعدت های ملكی در افغانستان و به تلاش های سياسی و ديپلوماتيك برای حل بحران افغانستان تاكيد نموده است.

نمایندۀ خاص ايالات متحده امريكا بر اهميت توسعه و انكشاف اردو ملي، پوليس ملی و در كل نيرو های امنیتی افغان تاكيد نموده افزود، وظيفۀ من حمايت از تلاش های نظامی، سياسی و ملكی در افغانستان می باشد.

نماینده خاص ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان و پاکستان در تماس به روند مذاكرات با طالبان صحبت نموده گفت که ما از برنامه های مصالحه و آشتی به رهبری افغانها حمايت و پشتيبانی ميكنيم و قرار است فردا قبل از رفتن به پاكستان با استاد برهان الدين ربانی رئيس شورا عالی صلح هم ديدار نموده در مورد پروسه صلح گفتگو نمايم.

سفير گروسمن در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد موجوديت مخفی گاه ها و محلات اين شورشيان در پاكستان دوباره به بيانيۀ اخير خانم كلنتن در مجتمع آسيايی اشاره نموده گفت:

"درین مورد مسئول شماره يك دستگاه ديپلوماتی ما به صورت واضح اشاره نموده است كه پاكستان مسئوليت دارد تا تمام تلاش ها و اقدامات خود را روی دست بگيرد تا افراطيت را ناكام نموده و در پروسه مصالحه ملی با افغانستان همكاری كند".

نمايندۀ ارشد حکومت ایالات متحده برای افغانستان و پاكستان در ادامه افزود :

"برای من بسيار مهم است كه فردا يا پس فردا که به پاكستان می روم در ملاقات و ديدار با مقامات آنجا درمورد دهشت افگنان و مخفيگاه ها و محلات امن آنها با مقامات آنکشور روی این مساله صحبت خواهم كرد كه چگونه ممكن است مشتركاً اين پناهگاه ها را از ميان ببريم".

سفير گروسمن كنفرانس گروه بين المللی تماس منعقدۀ شهر جده عربستان سعودی را كه به ابتكار سازمان كنفرانس اسلامی روز پنجشنبه هفته گذشته داير گرديده بود بسيار مهم توصيف كرد.

در آن کنفرانس نماينده گان 45 كشور شركت كرده بودند.

آقای مارك گروسمن، سياست مدار كهنه کاری است كه مدت سه دهه به حيث ديپلومات در دستگاه ديپلوماسی امريكا كار كرده و پس از پنج سال تقاعد دوباره ماموريت بسيار مهم را به عهده گرفته است.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG