لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید فشار افغانستان بر پاکستان در مورد ملا برادر


تقاضای حکومت افغانستان از پاکستان مبنی بر افشای محل اختفای معاون پیشین رهبر طالبان که چندی قبل از زندان پاکستان رها شده بود ،شدت یاقته است .

گفته می شود این رهبر طالبان به منظورتشویق روند صلح حکومت افغانستان با طالبان رها شده است. حکومت افغانستان می گوید که رئیس جمهور کرزی، موضوع رهایی ملا برادر را با نواز شریف در ملاقاتش در لندن در میان خواهد گذاشت.

ملا عبدالغنی برادر ، معاون پیشین رهبر طالبان یک ماه قبل از قید پاکستان رها شد که به گفته مقامات در اسلام آباد اقدامی بود تا روند صلح و آشتی را در افغانستان تقویت بخشد.

اما حکومت کابل از ابتدا این حرکت را به دیده انتقاد وشک نگرسته است و می گوید که این رهبر شورشیان تحت نظارت دقیق اداراه جاسوسی پاکستان قرار دارد.

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز یکشنبه بر پاکستان اصرار ورزید تا گفتگو ها میان مذاکره کننده شورای صلح افغانستان و ملا برادر را تسهیل بخشد.

آقای موسی زی می گوید به مقامات پاکستانی اصرار می ورزم تا اطمیان دهند که ملا برادر باید آزاد میشود، وقابل دست رسی میباشد ، او بایدآدرس مشخص داشته باشد و در خدمت دولت مردم افغانستان قرار گیرد.

شورای عالی صلح افغانستان که متشکل از شخصیت ها و سیاستمداران برجسته افغانستان می باشد تا حال در تلاش های خود در زمینه مذاکره با رهبران شورشی ناکام بوده است. این شورا جهت تدویرگفتگوها به منظور پایان دادن به دهه ها خونریزی در افغانستان ایجاد شده است.

گفته می شود که ملا برادر در سال 2010 به منظورگفتگو های صلح با حکومت افغانستان روانه کابل بود اما او زمانی که توقیف شد که به صورت مخفی در پاکستان سفر می کرد.

منتقدین می گویند که غیرحاضری ملا برادر از افغانستان می تواند نفوذ او را در میان جنگجویان طالب تحت شعاع قرار دهد.

جانان موسی زی، سخنگوی وزیر خارجه افغانستان
جانان موسی زی، سخنگوی وزیر خارجه افغانستان
آقای موسی زی می گوید ملا برادر هنوز هم نقش بارزی را در آوردن صلح افغانستان و خروج نیروهای خارجی به رهبری نیروهای ایالات متحده امریکا از افغانستان ایفا کرده می تواند.

آقای موسی زی می گوید دولت افغانستان به این باور است که ملا برادر می تواند در صورتیکه آزاد باشد، قابل دسترس باشد و آدرس مشخص داشته باشد، برای تماس و مذاکرات با شورای صلح افغانستان در تماس باشد ، نقش بارزی را در تلاش های صلح دولت افغانستان ایفا کند.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان همچنان علاوه کرد که رئیس جمهور کرزی موضوع رهایی رهبر طالبان و نقش ملا برادر را در تلاش های صلح افغانستان با نواز شریف، صدر اعظم پاکستان در دیدار هفته آینده هر دو رهبر در لندن در میان خواهد گذاشت.

دیفد کمرون، صدراعظم بریتانیا میزبانی هر دو رهبر را خواهد کرد که بخشی از تلاش های آن کشور به منظور بهبود روابط خوب میان افغانستان و پاکستان خواهد بود.

این در حالی است که طالبان افغان در این اواخر ادعا کرده بودند که ملا برادر تحت قید پاکستان قرار داشته است و صحت او روز به روز وخیم شده می رود.

پاکستان همچنان در مبارزه با طالبان داخلی خود که شاخه از شورشیان افغان است، رو به رو است. شبه نظامیان در واکنش، حملات مرگبار انتحاری و دهشت افگنی را انجام می دهند که درآن بیشتر از هزاران پاکستانی هلاک شده اند.

گزارش: ایاز گل، خبرنگار صدای امریکا
ترجمه: رویا زمانی
XS
SM
MD
LG