لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در مورد شرکت در کنفرانس مسکو تصمیم نگرفته است


احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان
احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان

وزارت امور خارجه افغانستان می گوید که افغانستان درمورد اینکه درکنفرانس ۱۲ کشور در مسکو، شرکت بکند یا خیر هنوز تصمیمی نگرفته است.

سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان امروز در نشست خبری در مورد موقف افغانستان در رابطه به کنفرانس قریب الوقوع ۱۲ کشور در ماسکو گفت "دولت اسلامی افغانستان بحث ها و نتایج نشست های قبلی را درباره این کشور که در ماسکو صورت گرفته، مورد بحث و بررسی قرار داده و گفتگوها در مورد شرکت احتمالی این کشور در آن نشست هنوز هم جریان داشته و تصمیم نهایی گرفته نشده است."

اما تحلیلگران مسایل سیاسی می گویند که شرکت افغانستان در این کنفرانس صلح افغانستان که در ماسکو برگزار می گردد مهم است و به حکومت مشوره می دهند که باید هیاتی از این کشور در آن نشست اشتراک کند.

فدا محمد نظری، یک دیپلومات پیشین در مورد گفت "لازم است تا حکومت افغانستان پس از اشتراک در کنفرانس قبلی این بار نیز در آنجا حضور یافته و جا خالی نکند. چون در غیر آن، شرکت کنندگان دیگر خواهند توانست موضوعاتی مهمی را تصویب کرده و مثلاً طالبان را به حیث یک عضو ناظر بپذیرند اگر افغانستان چنین تصمیمی نگیرد، یک ابتکار عمل را از دست می دهد."

این در حالیست که چندی قبل در آستانۀ سفر وزیر خارجۀ افغانستان به ایالات متحده، تواب غورځنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان با فرستادن پیام ویدیویی به رسانه ها اذعان داشته است که افغانستان در کنفرانس صلحی که قرار است در ۱۴ اپریل در ماسکو برگزار گردد با تمام قوت و با استدلال روشن شرکت می کند.

به اساس گزارش ها، در کنفرانس صلح افغانستان در ماسکو، حدود ۱۲ کشور که به نحوی در قضایایی افغانستان دخیل و ذینفع اند در آنجا دعوت شده اند.

قبل بر آن یک مقام وزارت خارجه امریکا که نخواست نامش ذکر شود به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته بود که واشنگتن دعوت مسکو را برای اشتراک در این کنفرانس، رد کرده است.

وزارت خارجه روسیه نیز هفته گذشته اعلام کرد که ایالات متحده در کنفرانس صلح افغانستان در مسکو اشتراک نخواهد کرد.

وزارت خارجه روسیه گفته است که هنوز هم موقف حکومت جدید امریکا در قبال افغانستان برایشان روشن نمی باشد.

قرار است ریکس تیلرسن، وزیر خارجه امریکا در ماه اپریل سال جاری به روسیه سفر کند و در این سفر موضوع افغانستان و تلاش برای مصالحه در آن کشور، به گفته یک مقام امریکایی، مطرح خواهد شد.

در اجلاس مسکو، افغانستان و کشور های همسایه آن پاکستان و ایران، ودر ضمن هند و نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی دعوت شده‌اند. گفته می شود طالبان به این مذاکرات دعوت نشده ‌اند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG