لینک های دسترسی

Breaking News

بحران هویت - مشکل عمده جوانان افغان مقیم امریکا


خلاف تصور بسیاری از افغان های مقیم در افغانستان، افغان های که در بیرون از کشور به ویژه اروپا و ایالات متحده زندگی می کنند با مشکلات و دشواری های گوناگون روبرو اند.

آرزو وردک جوان افغان متولد ایالات متحده می گوید که شمار زیاد افغان های مقیم امریکا به ویژه جوانان با "بحران هویت" دچار می باشند.

او گفت: "از دست دادن هویت یکی از مشکلات عمده جامعه افغان های امریکایی است. بسیاری افغان های مقیم امریکا احساس از هم گسیختگی با سایر افغان ها می کنند. آنان خود را نه افغان تلقی می کنند و نه امریکایی."

آرزو می گوید که عدم موجودیت یک گفتمان در مورد مشکلات افغان ها در امریکا به ویژه مشکلات روانی سبب شد او همراه با هفت جوان دیگر افغان تصمیم بگیرد تا یک کنفرانس را به منظور بحث روی مشکلات جوانان و بزرگسالان افغان مقیم امریکا برگزار کند.

احیای هویت

داکتر ناهید عزیز، استاد روانشناسی در یکی از پوهنتون های امریکا از اشتراک کنندگان این کنفرانس بود. او بحث تشخیص هویت در میان امریکایی های افغان تبار را یک موضوع بسیار مهم عنوان کرد.​

داکتر ناهید گفت: "تشخیص هویت از نظر روانشناسی یک مسئله عمده است. هویت در تعیین روابط اجتماعی، موفقیت، روحیه و اعتماد به نفس ما نقش اساسی را بازی می کند."

این روانشناس افغان پیشنهاد می کند که "احیای هویت" در یک جامعه که به آن پناه برده می شود، می تواند در "تشخیص هویت و اعاده اعتماد به نفس" کمک کند.

به باور داکتر ناهید، آمیزش "زیبایی های فرهنگ افغانستان" با "ارزش های مثبت امریکا" می تواند جوانان افغان امریکایی را در حل بحران هویت یاری رساند.

افسردگی میان بزرگسالان

اما سلمان حسین، یکی از برگزار کنندگان کنفرانس افغان های امریکایی که متولد ایالات متحده است به مشکلات بزرگسالان افغان در امریکا اشاره می کند.

سلمان گفت: "افسردگی یک مشکل عمده نزد بزرگسالان ما در امریکا است. پداران و مادارن ما زمانیکه به امریکا آمدند، از مراجعه به داکتر و بحث در مورد مشکلات روانی شان احساس شرم داشتند. با سپری شدن سی تا چهل سال پس از آغاز مهاجرت افغان ها به امریکا، هنوز هم با چنین مشکلات روبرو استیم و هیچگاهی هم نمی خواهیم در مورد آن صحبت کنیم."

هشت جوان افغان که کنفرانس افغان های مقیم امریکا را در ایالت کالیفرونیا برگزار کردند.
هشت جوان افغان که کنفرانس افغان های مقیم امریکا را در ایالت کالیفرونیا برگزار کردند.

سلمان که در رشته حقوق پوهنتون بریکلی کالیفورنیا مشغول تحصیل است می گوید که برگزاری کنفرانس افغان های امریکایی که به گفته وی نخستین ابتکار در نوع خود بود، زمینه بحث و جستجوی راه حل ها در مورد مشکلات افغان های مقیم امریکا را مساعد ساخت.

میزان درآمد و تحصیلات عالی میان افغان های امریکایی

تا کنون ارقام رسمی در مورد جمعیت دقیق افغان های امریکایی در ایالات متحده در دست نیست. سلمان این مسئله را یک مشکل دیگری می داند که به نظر وی باید جامعه افغان ها در امریکا به آن رسیدگی کند.

افغان ها تا حدی در جامعه امریکا مدغم شده اند و در میان آنان می توان چهره های سرشناس حتی به سطح جهان چون زلمی خلیلزاد - سیاستمدار، خالد حسینی - نویسنده، عمر اکرم - موسیقی دان، محمد همایون قیومی - دانشمند و ده ها تن دیگر را مشاهده کرد.

با آن هم نتایج یک مطالعه که در ایالت کالیفورنیا صورت گرفته نشان می دهد که افغان ها در مقایسه با ایرانی ها، پاکستانی ها، هندی ها و عرب ها پایین ترین میزان درآمد و تحصیلات عالی را در امریکا دارند.

سلمان حسین می گوید دلیل این "عقب ماندگی" اینست که بسیاری افغان ها با فرار از جنگ و دستان خالی به عنوان پناهنده به امریکا مهاجرت کردند در حالیکه بسیاری شهروندان کشور های همسایه افغانستان برای ادامه تحصیل و یا هم سرمایه گذاری به ایالات متحده آمدند.

عدم قدردانی و تشویق

حسنا محمدی معالج تشوشات گفتاری در ایالات متحده است. او که در یک خانواده افغان در ایالت کالیفورنیا به دنیا آمده نظر به شوق و علاقه که به افغانستان و افغان ها دارد، در برگزاری کنفرانس افغان های امریکایی سهم گرفت.

حسنا گفت: "یکی از دلایل عدم موفقیت افغان ها در امریکا در مقایسه با سایر گروه های مهاجر، عدم تشویق و قددارنی از موفقیت های یک دیگر است. به عوض اینکه یک افغان را به خاطر دستاورد هایش تشویق کنیم، او را تخریب می کنیم."

به باور حسنا همبستگی بیشتر و فراهم کردن فرصت صحبت و گفتمان میان افغان های امریکایی می تواند حلال بسیاری از مشکلات جامعه افغان ها در ایالات متحده باشد.

کنفرانس افغان های امریکایی که با هزینه خود افغان ها در ایالت کالیفورنیای امریکا برگزار گردید، توانست حدود ۳۰۰ افغان را از نقاط مختلف ایالات متحده گرد هم آورد.

XS
SM
MD
LG