لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۲۶۰۰ قاچاقبر سال گذشته در افغانستان بازداشت شده اند


معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله افغانستان سال گذشته خورشیدی را پر دستاورد خواند
معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله افغانستان سال گذشته خورشیدی را پر دستاورد خواند

مقام‌های وزارت داخلۀ افغانستان اعلام کردند که نیروهای پولیس مبارزه با مواد مخدر در جریان سال گذشته با ازدیاد ۶۵ درصد عملیات‌ها، بیش از ۲۶۰۰ قاچاقبر را بازداشت کردند.

بازمحمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخلۀ افغانستان، روز سه شنبه، گزارش عملکرد پولیس مبارزه با مواد مخدر این کشور را در جریان سال گذشتۀ خورشیدی، با رسانه‌ها شریک ساخت.

آقای احمدی گفت که در ۱۳۹۵، پولیس مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان، ۲۳۶۱ عملیات‌ (۴۰۱ عملیات بزرگ، ۴۶۸ متوسط و ۱۴۹۲ عملیات کوچک) را برضد شبکه‌های قاچاق و ترافیک مواد مخدر انجام دادند که در تناسب سال ۱۳۹۴ خورشیدی، ۶۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

او افزود "در نتیجه عملیات‌های پولیس مبارزه علیه مواد مخدر، به تعداد ۲۶۸۳ تن قاچاقبر دستگیر و به پنجه قانون سپرده شده است. در میان قاچاقبران دستگیرشده ۱۲ تن از رهبری شبکه‌های بزرگ مافیایی مواد مخدر نیز شامل می‌باشند".

این گزارش نشان می‌دهد که ۵۲۵ قاچاقبر بزرگ، ۵۸۶ قاچاقبر متوسط و ۱۵۴۶ قاچاقبر کوچک به شمول دو پاکستانی و شش ایرانی در بین بازداشت‌شدگان نیز شامل می‌باشند.

در این سال، ۳۷ تن از مؤظفین خدمات عامه نیز دستگیر شده اند که شامل ۲۰ پولیس و ۱۷ تن از منسوبین اردوی ملی افغان می‌شوند.

زنان نیز در این سال نسبت به گذشته بیشتر در کار و بار مواد مخدر دخیل بوده اند که شمار آنان به ۶۷ تن می‌رسند. معین وزارت داخله گفت که شمار زنان دخیل در کار و بار مواد مخدر ۹۱ درصد افزایش داشته است.

به گفتۀ وی، پولیس مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان، با اجرای ۱۴۹ در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی، به تعداد ۱۸۵ تن قاچاقبر مواد مخدر را دستگیر کرده اند.

کشف و ضبط مواد مخدر

بر اساس گزارش یک سالۀ معینیت مبارزه به مواد مخدر وزارت داخلۀ افغانستان، در جریان سال گذشتۀ خورشیدی، نزدیک به ۶۵۰ تن مواد مخدر، مواد کیمیاوی و مشروبات الکولی کشف و ضبط گردیده و ۱۲۱ فابریکۀ تولید هیرویین در سراسر افغانستان از بین برده شدند.

بیش از ۷۱ تن تریاک و ۳.۵ تن هیرویین، در حدود ۶۲ تن مورفین، نزدیک به ۲۸۰ تن چرس، بیش از ۱۱۵ تن مشروبات الکولی، ۱۰۸ تن مواد کیمیاوی از جمله اقلام بزرگی اند که به دست نیروهای پولیس مبارزه با موادمخدر افغان افتاده است.

ارزش این مقدار مواد مخدر بیش از ۳۴۲ میلیون دالر امریکایی تخمین شده است.

به باور جنرال احمدی، اگر این مواد به خارج منتقل می‌گردید، به سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دالر فروخته می‌شد.

جنرال بازمحمد احمدی گفت که در سال ۱۳۹۵ نسبت به یک سال قبل آن، کشف و ضبط تریاک ۱۸۴ درصد، هیرویین ۲۴ درصد، چرس ۲۵ درصد و مشروبات الکولی ۴۴۹ درصد افزایش به عمل آمده است.

در تمامی این عملیات‌ها، شش منسوب پولیس مبارزه با مواد مخدر افغان کشته و ۱۵ زخمی شده اند که به گفتۀ آقای احمدی، شمار کشته‌ها در سال ۱۳۹۴ خورشیدی، ۲۲ تن و زخمیان نیز به ۳۰ تن می‌رسید.

وزارت داخلۀ افغانستان از این دست‌آوردهایش در حالی خبر می‌دهد که این کشور هنوز هم از صادرکنندگان عمدۀ مواد مخدر در جهان به شمار می‌رود.

آمارهای وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان بیانگر این است که حدود ۷۰ درصد از منابع تمویل تروریزم در این کشور را کشت و قاچاق مواد مخدر تشکیل می‌دهد.

پیش از این، جان ساپکو سرمفتش ویژۀ ایالات متحده نیز گفته است که رابطۀ نزدیک میان تجارت مواد مخدر، شورشیان و افراط گرایی در افغانستان وجود دارد و بیشتر شورشیان از درآمد مواد مخدر در برنامه‌های تخریبی شان استفاده می‌کنند.

مقام‌های نظامی ایالات متحدۀ امریکا نیز گفته اند که ۶۰ درصد درآمد شورشیان در افغانستان از راه تجارت مواد مخدر تأمین می‌گردد.

با این همه، مقام‌های وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان گفته اند که امسال به صورت جدی در برابر کشت و قاچاق مواد مخدر مبارزه خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG