لینک های دسترسی

Breaking News

شش طیارۀ بی پیلوت در اختیار اردوی افغان قرار داده شد


مرکز نظارت طیاره‌های بی‌پیلوت در قول اردوی ۲۱۵میوند هلمند قرار دارد.
مرکز نظارت طیاره‌های بی‌پیلوت در قول اردوی ۲۱۵میوند هلمند قرار دارد.

اولین مرکز نظارت طیاره‌های بی‌پیلوت در پایگاه نظامی قول اردوی ۲۱۵ میوند در ولسوالی شورابک هلمند در اختیار نظامیان افغان قرار گرفت که دارای شش طیارۀ بی‌پیلوت است.

طیاره‌های بی‌پیلوت نقش مهم را در جنگ افغانستان بازی می‌‌کند و مسؤولین می‌گویند در حال حاضر که جنگ با مخالفین مسلح جریان دارد، ایجاد این مرکز برای اردوی افغانستان یک گام مهم شمرده می‌شود.

تورن محمدتراب عاجز مربی طیاره‌های بی‌پیلوت در هلمند به صدای امریکا گفت مواردی را که قوماندانان در میدان جنگ به آن نیاز دارند، در این مرکز وجود دارد. او افزود که با استفاده از این مرکز قوماندانان تمام تحرکات را نظارت می‌توانند.

تورن عاجز گفت "میان دوست و دشمن تشخیص کرده می‌تواند و فایدۀ مهم دیگر آن این است، تلفاتی را که افراد ملکی متقبل می‌شدند، در آینده جلوگیری می‌شود."

قرار است که این مرکز روز شنبه به صورت رسمی کارش را آغاز کند و در آینده در هر قول اردوی نظامیان افغان، شش طیاره بی‌پیلوت فعال خواهد شد.

تورن عاجز مربی طیاره‌های بی‌پیلوت در هلمند گفت که شش طیاره بی‌پیلوت در این مرکز به صورت شبانه روزی مأموریت دارند که سه بال آن از طرف روز و سه بال دیگر شبانه فعال خواهند بود.

جگرن نی نیبر مشاور نظارت قول اردوی ۲۱۵ میوند به صدای امریکا گفت که در این مرکز سیستم‌های پیشرفته وجود دارد و قوماندانان می‌توانند تمام منطقه را زیر نظارت داشته باشند.

او گفت "قوماندان قول اردو این توانایی را خواهد داشت که ببیند در اطراف پایگاه و ولایت چه جریان دارد."

عبدالحق آمر مخابره قول اردوی ۲۱۵ میوند نیز به صدای امریکا گفت که این مرکز می‌تواند در مأموریت‌های نظامی نیروهای امنیتی افغان ۴۰ فیصد کمک کند و از تحرکات مخالفین مسلح آگاهی حاصل کنند.

به گفتۀ عبدالحق با استفاده از این مرکز، نظامیان افغان می‌توانند از پلان‌ها و مکان‌های دشمن به آسانی اطلاعات به دست آورند.

پس از سال ۲۰۱۴ میلادی که خروج نیروهای خارجی از افغانستان آغاز گردید، مسؤولیت‌های نظامیان افغان بیشتر از پیش گردید و در یک سال گذشته نیروهای افغان مأموریت‌های سخت جنگی را سپری کردند.

اما پرسش اینجاست که آیا در حال حاضر نظامیان افغان می‌توانند سیستم‌های طیاره‌های بی‌پیلوت را نظارت کنند؟

دگروال کلیم یکی از قوماندانان ناتو در هلمند در این مورد می‌گوید "این سیستم برای نظامیان افغان بسیار مهم است؛ زیرا آن منابعی را که ما در ائتلاف داریم، مثلاً ما می‌فهمیم که دشمن چگونه و از کجا حمله می‌کند، حالا آنان نیز این امکانات را دارند که از خود دفاع کنند، آنهم در محیطی مثل هلمند."

از سوی دیگر وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در حال حاضر ۲۰ تن از افسران اردوی ملی در بخش طیاره‌های بی‌پیلوت در ولایت بلخ آموزش می‌بینند.

نظامیان افغان می‌گویند برای کامیابی در میدان جنگ، نیاز است که جامعۀ جهانی در کنار تجهیزات نظامی، در بخش سیستم‌ طیاره‌های بی‌پیلوت نیز با نیروهای امنیتی افغان بیشتر کمک کنند.

XS
SM
MD
LG