لینک های دسترسی

Breaking News

حملات بر کابل; کشیدگی در واشنگتن و اسلام آباد؟


ادعا می شود که حملات شورشیان در کابل توسط شورشیان مستقر در پاکستان براه انداخته شد باشد، و ممکن منجر به ایجاد تنش بین واشنگتن و اسلام آباد گردد. این در حالیست که آنها می کوشند روابط مهم ولی خدشه دار شده خود را ترمیم نمایند.

حملات، که صبح روز دوشنبه خاتمه یافت، ممکن باعث خشم مجدد واشنگتن به این دلیل شود که پاکستان نمی خواهد شورشیانی را سرکوب نماید که با استفاده از خاک آن منحیث پایگاه بر کشور همسایه افغانستان حملات دهشت افگنی را انجام می دهند. اما اداره رئیس جمهور اوباما باید تاثیر هر انتقاد علنی پاکستان را که ممکن روی همکاری های بین دو کشور در ساحات دیگر داشته باشد مورد ارزیابی قرار دهد مثل انتقال اکمالات به عساکر و مذاکرات صلح با شورشیان آنجا.

حملات افغانستان در حالی صورت می گیرد که پارلمان پاکستان فقط چند روز قبل طرحی را در قسمت روابط آنکشور با ایالات متحده امریکا تصویب نمود، تصمیمی که امریکا امیدوار است پاکستان راه انتقال اکمالات به ناتو در افغانستان را باز نماید.

وزارت داخله افغانستان به روز دوشنبه گفت مردان مسلحی که در حملات روز یکشنبه بر کابل، لوگر، پکتیا، و جلال آباد دستگیر شدند می گویند که این حملات توسط گروه حقانی راه اندازی شده بود، گروهی که ادعا می شود با اداره استخبارات پاکستان ارتباط دارد.

یک مقام اداره استخبارت پاکستان یا آی اس آی که نخواست اسمش افشاٌ گردد به اسو شیتد پرس گفت این ادعا ها که شبکه حقانی در عقب حملات اخیر افغانستان قرار داشته است بجز اتهامات چیزی دیگری نیست.

اگر ثابت شود که شبکه حقانی در این حملات دست داشته بود این موضوع اداره رئیس جمهور اوباما را در یک موقف مشکل قرار خواهد داد. وی تحت فشار کانگرس و مت رامنی کاندید احتمالی حزب جمهوریخواه قرار خواهد گرفت تا پاکستان را مورد انتقاد قرار دهد.

روابط پاکستان با امریکا همچنان بخاطر حملات طیارات بدون پیلوت بر اهداف شبکه حقانی و گروه های دهشت افگن دیگر کشیده شده است. پاکستان می خواهد که امریکا حملات را توقف دهد اما امریکا به این خواست پاکستان موافق نیست.

XS
SM
MD
LG