لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش ها برای افزایش سطح سواد درافغانستان


اکنون در افغانستان بیش از۶۰۰ هزار زن ومرد بی سواد در۱۷ هزار کورس های سواد حیاتی، مشغول فراگیری سواد اند.
اکنون در افغانستان بیش از۶۰۰ هزار زن ومرد بی سواد در۱۷ هزار کورس های سواد حیاتی، مشغول فراگیری سواد اند.

مسئولین معینیت سواد حیاتی وزارت معارف کشورمی گویند که تلاش های جدی، جهت کاهش میزان بی سوادی در افغانستان جریان دارد.

این مسئولین می گویند اگر سالانه ازمحرومیت اطفال واجب التعلیم از تعلیمات عمومی درمکتب جلوگیری شود، سطح سواد درافغانستان، دوفیصد درسال افزایش می یابد.

وزارت معارف کشور می گوید سطح سواد درسال ۲۰۱۲ درافغانستان به ۳۸ درصد ارتقا یافته بود وپیشبینی می شود که درسال ۲۰۱۶ سطح سواد درکشور به ۴۰درصد افزایش یابد.

داکترسردار رحیمی معین سواد حیاتی وزارت معارف می گوید:" محو بی سوادی وافزایش سطح سواد درافغانستان یک کارارگانیک ومنسجم است که درواقع دروزارت معارف، تعلیمات عمومی کارخود را انجام دهد، که هیچ واجب التعلیم وهیچ طفلی از تعلیمات دور نمانده وخارج نشود که اگر این کار صورت گیرد ما می توانیم سالانه تا دوفیصد سطح بی سوادی را درافغانستان کاهش بدهیم".

براساس سروی NRB واحصایه مرکزی افغانستان درسال ۲۰۰۸ میلادی، سطح سواد درافغانستان ۳۶ درصد تخمین زده شده بود.

اکنون درسطح افغانستان بیش از۶۰۰ هزار زن ومرد بی سواد در روستا های کشور، در۱۷ هزار کورس های سواد حیاتی، مشغول فراگیری سواد اند.

مسئولین آمریت سواد آموزی درولایت بامیان می گویند که از آغاز برنامه های سواد آموزی دراین ولایت، بیش از ۴۰ هزار زن ومرد دربامیان باسواد شده اند.

حبیب الله، آمر سواد آموزی ریاست معارف دربامیان می گوید:" فعلأ ما ۱۶۰ کورس سواد حیاتی را درهفت ولسوالی بامیان داریم که این کورس ها بسنده نمی باشد ونظربه علاقه مندی مردم به فراگیری درس وتعلیم وآموختن سواد باید تعداد کورس ها افزایش یابد".

آقای حبیب الله می افزاید که ۲۵۰۰ نفر درکورس های سواد آموزی درولایت بامیان، مشغول فراگیری سواد اند که فیصدی بزرگ آن را زنان تشکیل می دهند.

شماری از بانوان دربامیان که از کورس های نه ماهه سواد حیاتی، فارغ شده واکنون با سواد شده اند خواستار شمولیتشان درمکاتب رسمی معارف این ولایت اند.

آنان می گویند که علاقه دارند تا با اتمام درس های مکتب، وارد موسسات تحصیلات عالی ونیمه عالی شوند. نیکبخت یکی از فارغان کورس سواد آموزی مرکز ولایت بامیان می گوید:" بسیار خوش هستم که سواد خواندن ونوشتن را یاد گرفته ام، فعلآ علاقه دارم تا وارد مکتب شوم وازآنجا به تحصیلات عالی پوهنتون راه یابم".

مسئولین وزارت معارف کشورمی گوید که نا امنی، ازجمله مشکلات عمده عدم تطبیق درست برنامه های سواد آموزی خوانده شده است.

این مسئولین می گویند تلاش ها جریان دارد تا درمرحله ی جدید برنامه های سواد آموزی درافغانستان، کورس های سواد آموزی توأم با حرفه را درسطح روستا های کشور تا صنف ۶ و ۹ برای زنان ومردان ایجاد نمایند.

آگاهان می گویند یکی از عمده ترین مشکلات اجتماعی، پایین بودن سطح سواد وحرفه درکشور بوده که سبب ناامنی، بحران مهاجرت، ضعف اقتصادی ونا هنجاری های اجتماعی شده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG