لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: والی بلخ از هدایات رئیس جمهور اطاعت می کند


حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان-عطا محمد نور والی بلخ
حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان-عطا محمد نور والی بلخ
پس از نشست شماری از رهبران جهادی متحدین شمال در شهر مزار شریف که به تاریخ ۲۷ جنوری سال جاری منعقد شد، شایعات کاندید شدن عطا محمد نور٬ والی بلخ٬ در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۴ اوج گرفت. اگر چه آقای نور تا حال کاندیدن شدن اش برای احراز پست ریاست جمهوری را اعلام نکرده است٬ اما از تمایل اش به این کار سخن گفته است.

والی بلخ در پاسخ به شایعات در باره احتمال نامزدی او بحیث معاون زلمی خلیل زاد (سفیر پیشین امریکا در افغانستان که شهروند افغانستان-ایالات متحده است) در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت "اینبار دیگران را می گذاریم که دوم باشند و ما نفر اول باشیم."

آقای عطا همچنان به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که رئیس جمهور کرزی او را به دلیل اینکه یک شخص "به درد بخور" است٬ در سمت والی بلخ گماشته است. والی بلخ در انتخابات سال ۲۰۰۹ از داکتر عبدالله٬ رقیب اصلی رئیس جمهور کرزی حمایت کرد.

توضیحات به رئیس جمهور

بدنبال اظهارات والی بلخ در نشست مزار شریف٬ ارگ ریاست جمهوری او را برای ارایهء توضیحات به کابل فراخواند.

روز سه شنبه ارگ با نشر اعلامیۀ خبری از قول آقای نور خبر داد که او اطاعت کامل اش از هدایات رئیس جمهور کرزی را بیان داشته است. در خبرنامه همچنان گفته شده است که والی بلخ در باره سؤ تفاهمات ایجاد شده در باره بیانات اخیراش٬ به رئیس جمهور توضیحات داد.
یک روز پیش از این٬ شورای وزیران افغانستان در جلسه هفته گی خود به تمام مقامات حکومتی اعلام داشت که در صورت تمایل به کاندید شدن در انتخابات سال آینده٬ باید از موقف دولتی شان دست بردارند.

ظاهراً این پیام به منظور جلوگیری از سؤ استفاده احتمالی منابع دولتی توسط کاندیدان٬ اعلام شده است. دولت افغانستان در یک خبرنامه گفت که علاقمندی و تلاش کاندیدان برای احراز پست های انتخاباتی٬‌ نباید در کارهای دولتی سکتگی ایجاد کند.

در نشست شورای وزیران همچنان در باره شایعات کاندید شدن فاروق وردک٬ وزیر معارف در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ صحبت شد. آقای وردگ این شایعات را رد کرد و گفت که در تفاهم با رئیس جمهور عمل خواهد کرد.

یا کاندید یا مقام دولتی

مومنه یاری٬ یک عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که کارمندان دولتی با وجود ابراز تمایل برای اشتراک در انتخابات٬ می توانند در سمت دولتی شان باقی بمانند. او گفت که با رسمی شدن کاندیداتوری و آغاز مبارزات انتخاباتی٬ مقامات باید از سمت دولتی کنار بروند.

در همین حال فیض اله ذکی، یک سخنگوی ائتلاف جهبه ملی، می گوید که قانون اساسی افغانستان تمام مسایل انتظام انتخابات را به قانون انتخابات محول نموده است. او گفت شورای وزیران نمی تواند در مخالفت با قانون انتخابات٬ فیصله بگیرد و آنرا تطبیق کند.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG