لینک های دسترسی

Breaking News

کمیسیون انتخابات: اشرف غنی از عبدالله پیشی گرفته


کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که نتایج ابتدایی نشان می دهد که اشرف غنی احمدزی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری با گرفتن بیش از یک میلیون و ٢۴ هزار رأی از عبدالله عبدالله، نامزد دیگر این انتخابات پیشی گرفته است.

احمد یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت که آقای احمد زی ۵۶.۴۴ در صد رأی گرفته، در حالی که آقای عبدالله ۴٣.۵۶ در صد رأی را به دست آورده است.

ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله و یاهم اشرف غنی احمدزی تا هنوز به اعلام نتایج ابتدایی انتخابات واکنش رسمی نشان نداده اند. اما هواداران هر دو نامزد در شبکه های اجتماعی واکنش های متفاوت داشته اند.

طرفدران آقای عبدالله، که بیش از یک میلیون رأی نسبت به حریف اش به دست آورده، این نتایج را رد کرده اند، اما هواخواهان آقای احمدزی از آن استقبال می کنند.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پافشاری کرد که اعلام نتایج ابتدایی به معنای اعلام برندۀ انتخابات نیست، و احتمال دارد پس از رسیدگی به شکایات این ارقام تغییر کند.

آقای نورستانی گفت که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ٨١٠٩۴٩٣ نفر اشتراک کرده بوده، و ٦٢ در صد آنان را مردان و ٣٨ در صد آنرا زنان تشکیل می دهد.

واکنش وزارت خارجه ایالات متحدۀ امریکا

ایالات متحده در واکنش به اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری می گوید که نتایج مقدماتی بوده و بازتاب دهندۀ نتایج نهایی انتخابات نمی باشد.
وزارت خارجۀ امریکا با نشر اعلامیه گفت که ادعا های جدی تقلب صورت گرفته
وزارت خارجۀ امریکا، به تعقیب نشر نتایج ابتدایی انتخابات خواهان رسیدگی به پیشنهاد های سازمان ملل متحد در امور نگرانی های دو نامزد و ناظرین مستقل شده است.

در اعلامیۀ وزارت خارجه آمده است که هر دو کمیسیون انتخاباتی باید به ادعا های فساد پرداخته و یک تفتیش سرتاسری را در صورت توافق و یا عدم توفق دو ستاد انتخاباتی، انجام دهد.

جمیز دابنز، فرستادۀ خاص ایالات متحده نیز در زمینه در یک واکنش گفت که ایالات متحده از هر دو کاندید خواسته است که باهم از نزدیک کار کنند تا اختلافات شانرا حل کنند. او همچنان گفت که ایالات متحده از اعلان نتایج ابتدایی حمایت میکند و افزود که ملل متحد میتواند رول سازنندۀ در حل معضله انتخابات در افغانستان بازی نماید.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان یادآور شد که شماری از والی ها و مقامهای بلندپایۀ حکومتی نتنها بی طرف باقی نمانده، بلکه در تقلب و تخطی های انتخاباتی نیز دست داشتند. آقای نورستانی همچنان شماری از رسانه ها را متهم کرد که بحث های تعصب قومی، لسانی و سمتی را دامن زدند.

کمیسیون مستقل انتخابات پس از چند روز تأخیر و در حالی که چانه زنی های پشت پرده بین دو نامزد جریان دارد، این ارقام را اعلام داشت.

یوسف نورستانی از گفت و شنود بین دو ستاد انتخاباتی تقدیر کرد و ابراز امیدواری نمود که وجه مشترک بین دو نامزد افزایش یابد تا حین اعلام نتایج نهایی هر دو طرف به یک تفاهم برسند.

XS
SM
MD
LG