لینک های دسترسی

Breaking News

صد در صد رای دور دوم انتخابات بازشمرده میشود


انتخابات افغانستان
انتخابات افغانستان

اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله در نتیجه کوشش های وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا به موافقه رسیدند که صد فیصد رای دور دو انتخابات از سر شمرده شود.

اعلان توافق میان کاندیدان ریاست جمهوری در حالی از جانب جان کری، وزیر خارجه امریکا صورت گرفت که هر دو نامزد ریاست جمهوری آقای عبدالله و آقای احمدزی در کنار وی حضور داشتند.

آنها بعد از مذاکرات طویل در دفتر ماموریت ویژه ملل متحد، یوناما، در برابر خبرنگاران حضور یافتند.

متراف به آن حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در یک کنفرانس خبری این موافقت را پذیرفته و اظهار امیواری نمود که کمیسیون های انتخاباتی نیز آنرا بپذیرند.

په اساس فیصله جدید رای شماری دوباره در ۲۴ ساعت آغاز میګردد و ایساف صندوق های رای را از سر تا سر افغانستان به کابل انتقال مینماید و یکجا با قوای افغانی امنیت پروسه بازشماری را میگیرند.

رای شماری به کمک یوناما در حضور ناظرین ملی و بین المللی و همچنان نمایندگان هر دو تیم انتخاباتی صورت میګیرد.

رای شماری طبق معیار های بین المللی انجام میشود. در گذشته رای هر ولایت در همان ولایت شمرده میشد و اوراق نهایی رای به کمیسیون مستقل انتخابات در کابل، انتقال میشد.

آقای کری و هر دو کاندید به تاکید گفتند، آنها فیصله نموده اند که هر کاندیدی که برنده اعلان میشود یک حکومت ملی را تشکیل میدهند. آنها نه گفتند که حکومت ملی به چه معنی.

آقای عبدالله گفت " ما هر دو در باره شمارش دوباره آرا به موافقه تخنیکی و سیاسی رسیدیم، تمام رای از سر شمرده میشود و کاندید برنده حکومت ملی را تشکیل مینماید."

اشرف غنی احمدزب نیز این نکات را یادآوری نموده خطاب به افغانها گفت که از حوصله و بردباری کار بیگیرند "سیاست دکانداری نیست که در یک روز به پایان برسد، ما باید حوصله داشته باشیم."

هر دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان بخاطر ماموریت میانجیگری از آقای کری ابراز امتنان نمودند.

XS
SM
MD
LG