لینک های دسترسی

Breaking News

حضور پررنگ نامزدان جوان در شورا های ولایتی


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف
مقام های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گویند که اکثریت نامزدان شورا های ولایتی را در انتخابات سال ۱۳۹۳ جوانان میان سنین ۲۵ تا ۳۵ سال تشکیل می دهد.

جوانان در سالیان اخیر فعالیت های شان در ادارات دولتی، جامعه مدنی و نهاد های اجتماعی گسترش داده و تلاش دارند بیشتر وارد عرصۀ سیاسی شوند.

نورمحمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که از جمع ۳۰۶۵ نامزد برای ۴۵۸ کرسی شورای ولایتی ۳۳۴ نفر آنان زنان و اکثریت شان جوانان استند. آقای نور افزود که بیشترین شمار نامزدان شورا های ولایتی از کابل استند.

جوانان به این باور اند که با در نظر داشت تجارب رهبران و زمانداران چندین سال گذشته، نسل جوان می تواند با افکار و اندیشه های جدید و نیروی بیشتر، مصدر خدمات بهتری به مردم و ملت باشند.

سمیه رامش یکی از جوانان نامزد در شورای ولایتی هرات می گوید که افغانستان در یک مرحله حساس سیاسی قرار دارد و این وظیفه و مسوولیت هر جوان افغانستان است تا از هر راه برای کشور خدمت کند.

به گفتۀ خانم رامش نیروی جوان افغانستان، متعهد، متخصص وتحصیل کرده است و از همه مهمتر انگیزۀ کاری دارد. او استدلال می کند که بنابراین ملحوظ جوانان می توانند بیشتر از همه مورد اعتماد باشند.

عبرت از گذشته

از سوی دیگر جوانان بیشتر کار و فعالیت سیاسی زمامداران افغانستان را در گذشته و حال انتقاد کرده و اکنون می خواهند که خود در راس قدرت سیاسی قرار داشته باشند.

نور محمد بصیری، نامزد دیگر شورای ولایتی می گوید که جوانان با در نظرداشت کارکرد های دولتمردان گذشتۀ افغانستان و کار صادقانه و متفاوت از گذشته، مصدر خدمات بهتر به افغانستان شوند.

آقای بصیری گفت: "از مردم توقع داریم که اکنون به جوانان باور داشته باشند. زیرا اگر جوانان تجربه ندارند، با دل پاک و صادقانه به مردم خدمت می کنند."

در این حال برخی از زنان که نامزد شورا های ولایتی اند، از تدابیر ناکافی نیرو های امنیتی برای حفاظت جان و مبازرات انتخاباتی نامزدان به ویژه زنان شکایت دارند.

خانم رامش می گوید که وزارت داخلۀ افغانستان در قسمت فراهم آوری امنیت نامزدان زن در شورا های ولایتی برخورد دوگانه یا تبعیض آمیز می کند. او ادعا می کند که برای تامین امنیت نامزدان مرد محافظ و سلاح داده می شود اما این اصل در قسمت نامزدان زن در نظر گرفته نمی شود.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی افغانستان – هر دو در یک روز – به تاریخ شانزدهم حمل برگزار شود.
  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG