لینک های دسترسی

Breaking News

شفاخانه‌های چشم در کابل اعتصاب کاری کرد


داکتران شفاخانۀ نور کابل امروز اعتصاب کاری کرده بودند
داکتران شفاخانۀ نور کابل امروز اعتصاب کاری کرده بودند

انجمن دوکتوران چشم افغانستان امروز در اعتراض به اینکه داکتر نجیب عثمانی، متخصص امراض چشم، در کلینیک شخصی اش در کابل از سوی برادر و محافظان حبیبه دانش، وکیل پارلمان افغانستان، لت و کوب شده است، چهارشنبه دست به اعتصاب کاری زده و داکتران از معاینه و درمان بیماران در شفاخانه های چشم در کابل پرهیز کردند.

داکتر نجیب عثمانی به صدای امریکا گفت "برادر و محافظان مسلح حبیبه دانش، وکیل پارلمان، حوالی عصر روز اول رمضان به معاینه خانه ام آمدند و جویای داکتر نجیب عثمانی شدند و پس از آنکه گفتم که من داکتر عثمانی استم، با مشت و لگد و میل سلاح به لت و کوبم پرداختند".

داکتر عثمانی که به گفتۀ خودش استخوان دست و بین اش در این رویداد شکسته است، همچنان گفت که محافظان خانم دانش حتا بر پدرش داکتر غلام ایشان عثمانی، ۸۵ ساله، که در عین کلنیک کار می کند تاخته و او را نیز لت و کوب کردند.

داکتر نجیب عثمانی از حکومت می خواهد که عدالت را تامین کند
داکتر نجیب عثمانی از حکومت می خواهد که عدالت را تامین کند

به گفتۀ نجیب عثمانی، چند روز پیش از این رویداد حبیبه دانش، وکیل شورای ملی، به معاینه خانه اش آمده بود و مدعی شده بود که گویا در صفحۀ فیسبوک متعلق به نجیب عثمانی در مورد خانوادۀ خانم دانش بد و رد نوشته شده است.

در همین حال حبیبه دانش در صحبت با تلویزیون آشنا صدای امریکا گفته است که این کار "ترور شخصیت" و "افواهاتی" بیش نیست.

خانم دانش ضمن ابراز تاثر از لت و کوب این دو داکتر گفت "قطعاً محافظان من در این رویداد دست ندارند و اگر آنان اسنادی در دست داشته باشند به وزارت داخله عارض شوند، من در خدمت شان استم."

حبیبه دانش نمایندۀ تخار در ولسی جرگۀ افغانستان است
حبیبه دانش نمایندۀ تخار در ولسی جرگۀ افغانستان است

اما آقای عثمانی می گوید که تا زمانیکه خانم دانش به معاینه خانه اش نیامده بود، اصلاً با نام و چهرۀ او آشنا نبود و حتا نمی دانست که به این نام وکیلی هم در شورای ملی وجود دارد.

وزارت صحت عامۀ افغانستان نیز حمله بر کارمندان طبی به ویژه رویداد اخیر را به شدت تقبیح کرده و به گفتۀ مقام‌های آن وزارت این موضوع را از طریق ارگانهای امنیتی و عدلی و قضایی پیگیری می‌کند.

محمد اسماعیل کاووسی، رئیس روابط عامۀ وزارت صحت عامۀ افغانستان، به صدای امریکا گفت "هیچ کسی حق ندارد که قانون را در دست گرفته و داکتران را که بدون تبعیض، بدون انگیزۀ سیاسی و تفکیک رنگ و قوم و زبان، در هر شرایط به مردم خدمت می کنند، لت و کوب کند".

رویدادهایی از این قبیل پیش از این نیز در کابل و چندین ولایت افغانستان به وقوع پیوسته بود. چندی پیش یک داکتر در داخل شفاخانۀ ابن سینای کابل از سوی افراد مسلح لت و کوب شده بود.

پیشتر از این نیز داکتران و سایر کارمندان شفاخانۀ ولایتی پروان در اعتراض به آنچه "عدم مصوونیت، تهدید و حملۀ افراد مسلح، غیر مسوول و زورگو و بی پروایی مسوولان صحت عامه" خوانده شده بود، دست به اعتصاب کاری زده بودند.

XS
SM
MD
LG