لینک های دسترسی

Breaking News

دوستم: آماده ام به جنگ تورخم بروم


دوستم آی اس آی را دشمن "خونخوار" خواند
دوستم آی اس آی را دشمن "خونخوار" خواند

پس از آنکه حکومت افغانستان اعلام کرد که بر اساس تقاضای پاکستان هیئتی را برای هموار سازی تنش های اخیر بین دو کشور به اسلام آباد میفرستد، عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان امروز گفت که حاضر است درکنار رهبری نبرد شمال، برای خونخواهی قربانیان تورخم با پنج هزار جنگجو به پاسخ نظامیان پاکستانی وارد ساحه مرزی تورخم شود.

آقای دوستم گفت که در تورخم یک نیرو های پاکستانی یک افسر پولیس افغان را شهید ساختند و چند سرباز دیگر را زخمی ساختند "ما ازهمینجا میخواهیم که یک پنج هزار سرباز را جمع کنیم و مردم را هم جمع کنیم،این قسم یک گپ را گفته باز خاموش نمیشنیم، هیچ پرابلم نیست آماده کردن".

تقاضای مذاکرات

این اظهارات معاون اول ریاست جمهوری اما در مغایرت با موقف حکومت افغانستان قرار دارد که گفته است به زودی هیئتی را بر اساس تقاضای سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی صدر اعظم پاکستان، به اسلام آباد خواهد فرستاد تا کشیدگی های اخیر بین دوکشور هموار شود.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به اینکه ریاست جمهوری در مورد گفته های اخیر آقای دوستم کدام تبصره یی ندارد به رادیو آشنا گفت که اقدام اخیر حکومت افغانستان سبب توقف کار ساخت وساز و باز شدن راه تورخم گردیده و هنوز "بگو مگو ها" دراین باره جریان دارد.

او گفت:"دروازه باز شده کار توقف شده، معین صاحب وزارت خارجه میرود تا دیگر مسائل را به بررسی بگیرند".

دروازه گذرگاه تورخم امروز صبح پس از شش روز دوباره به روی مسافرینی که پاسپورت و ویزه دارند باز شد. عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به رادیو آشنا گفت که این تصمیم پس از مذاکرات دپلوماتیک اتخاذ شد.

اظهارات آقای دوستم در حالی صورت میگیرد که تلاش های دپلوماتیک از جانب پاکستان آغاز و جانب افغانستان نیز به آن چراغ سبز نشان داده است. اما کارشناسان میگویند که آقای دوستم میخواهد با این اظهارات جلب توجه کند.

لطیف سهاک یکی از کارشناسان در شمال افغانستان درصبحت به صدای امریکا گفت که تلاش های آقای دوستم حتی در شمال افغانستان نتیجۀ را در قبال نداشته است.

آقای سهاک افزود:"حرف جنرال دوستم که میرود واز تورخم دفاع میکند صرف یک کمپاین رسانه یی است که میخواهد توجه مردم را به خود جلب کند، درغیر این صورت جنرال صاحب از چندین ما در شمال است و عملیات را راه اندازی کرده ونتایجش هم صفر است، وقتی که کسی درمنطقه خود نمیتواند ارامش نسبی را بیاورند، توقع رفتن به جنگ خارجی از وی یک توقع مضحک است."

مداخله پاکستان

معاون اول ریاست جمهوری حتی درگیری های اخیر بین حزب جمعیت و حزب جنبش در ولایت فاریاب را ناشی از مداخله سازمان استخباراتی پاکستان میداند.

او علاوه کرد:"ما این را تهمت کرده نگفتیم قاتل مردم همین آی ای آی پاکستان است. این دشمن خونخوار این دشمنی که نه به شفاخانه ما حرمت میگذارد، نه به ریش سفید ما نه به مکتب ما، در برابر این باید همه ملت بسیج شدن و در برابر ان ایستاد شدن زمان نیاز دارد."

حکومت پاکستان از حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان و صلاح الدین ربانی، وزیر خارجۀ افغانستان دعوت کرده است تا برای مذاکرات به هدف تنش زدایی به آن کشور سفر کنند اما شورای امنیت ملی میگوید که هیئتی به ریاست حکمت خلیل کرزی معاون سیاسی وزارت خارجۀ راهی پاکستان خواهد شد.

XS
SM
MD
LG