لینک های دسترسی

Breaking News

جشنوارۀ خوراکه های محلی و سنتی در هرات


از روز جهانی غذا در هرات با برگزاری جشنواره خوراکه های محلی تجلیل به عمل امد.

مسئولین این جشنواره غذایی میگویند سعی دارند تا با به نمایش گذاشتن غذاهای محلی و سنتی، جهانیان را از فرهنگ خوراکه های افغانستان با خبر سازند.

این جشنواره به مناسبت روز جهانی غذا و به ابتکار اداره زراعت هرات راه اندازی شد و انواع و اقسام غذاهای محلی ولایت های غربی و جنوب غربی افغانستان به نمایش در امد.

فقیر احمد بیانگر، رییس اداره زراعت ولایت هرات گفت که در این جشنواره بیشتر از ۶۰ نوع غذای محلی را به نمایش گذاشته اند که هدف اصلی آن احیای مجدد غذاهای اصیل افغانی و شناسایی آنها به نسل جوان است.

آقای بیانگر به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "امروز روز جهانی غذا است و این در اکثریت کشورها تجلیل میشود ولی ما این موضوع را در افغانستان نداشتیم و با ذهنیتی که تیم جوانان اداره ما داشتند بر این شدند که این جشنواره را با کمک خانواده ها برگزار نمایند."

نذیر احمد نوری یکی از جوانان ولایت غور می گوید که جشنواره امروزی توانسته چندین خوارکه محلی ولایت اش را به او معرفی کند که پیش از این با آنها نا آشنا بود.

این جوان غوری به رادیو آشنا گفت "غذای محلی در ابتدا می تواند معرف فرهنگ غذایی غنامند ما باشد که باید آنرا تازه بسازیم و به جهانیان نشان بدهیم و کوشش کنیم تا نسل های آینده را با این غذاها اشنا بسازیم."

شماری از زنان اشتراک کننده در این جشنواره نیز با اشاره به خاصیت دارویی غذاهای سنتی می گویند بعد از این میتوانند با استفاده از خوراکه های محلی درمانی ارزان به امراض خود بیابند.

این برای نخستین بار است که از روز جهانی غذا در افغانستان آنهم در ولایت هرات تجلیل بعمل میاید.

عکس های بیشتر این جشنواره را در صفحۀ فیسبوک رادیو آشنا در اینجا تماشا کنید.
XS
SM
MD
LG