لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو: کندز دوباره سقوط نمی کند


در اواخر دیشب نیروهای امنیتی افغان برای تصرف ولسوالی حمله کردند و طالبان را مجبور به عقب نشینی کرده اند.
در اواخر دیشب نیروهای امنیتی افغان برای تصرف ولسوالی حمله کردند و طالبان را مجبور به عقب نشینی کرده اند.

نیرو های ناتو در افغانستان به این باور است که کندز دوباره سقوط نخواهد کرد اما از درگیری شدید نیروهای امنیتی افغان و گروه طالبان در کندز و هلمند خبر می دهد.

کارول پرانیک، سخنگوی نیرو های حمایت قاطع ناتو به صدای امریکا گفت " اگر حملات شورشیان را با ده ماه گذشته مقایسه کنید، ما شاهد عملیات کمتر طالبان در آن نقاط داغی استیم که چند ماه پیش در ولایات شمال شریق و جنوبی افغانستان شاهد بودیم."

اظهارات سخنگوی ناتو در حالی بیان می شود که ولسوالی قلعۀ ذال کندز پس از یک سقوط موقتی دوباره به تصرف نیرو های امنیتی افغان درآمد.

سخنگوی ناتو در مأموریت حمایت قاطع می‌گوید آنان از حملات طالبان در آن ولسوالی نگران نیستند؛ چون نیروهای امنیتی افغان قابلیت‌های خوبی دارند و در چند ماه گذشته پیشرفت‌های خوبی داشته اند.

آقای پرانیک، در مصاحبۀ اختصاصی با صدای امریکا گفت که همکاری نیروهای امریکایی در میدان جنگ با اردوی ملی افغانستان، سبب می‌شود که مأموریت حمایت قاطع ناتو به وظایف اصلی آموزش و مشوره به خوبی رسیدگی کند.

آقای پرانیک می‌گوید که حمایت نیروهای امریکایی از نیروهای افغان نیز سبب پیشرفت آنان در میدان‌های نبرد شده است.

با آنکه این مقام نظامی ناتو حملات طالبان در هلمند، کندز و ننگرهار را مشکل‌آفرین می‌خواند؛ اما با اشاره به حملات ده ماه قبل طالبان و تغییر رهبری این گروه می‌گوید که تحرکات مخالفین مسلح در مقایسه با ده ماه گذشته، کاهش یافته است.

آقای پرانیک می گوید "در زمان رهبر پیشین طالبان حملات زیاد بود؛ ولی حالا کاهش یافته است. ما هنوز در فصل جنگ قرار داریم ممکن خشونت زیاد شود. ما نمی‌دانیم. در مورد اینکه طالبان در چه زمانی بالای کدام منطقه حمله می‌کنند دقیق چیزی گفته نمی‌توانم."

کارل پرانیک اما تأکید می‌کند که نیروهای امنیتی افغان باید بیشتر هماهنگ شوند.

در همین حال تحلیلگران نظامی در افغانستان می گویند که کشته‌شدن ملا منصور رهبر پیشین طالبان، انشعاب این گروه، نبود برنامۀ جنگی در بین گروه طالبان، عدم توافق برای بیعت به یک شخص واحد، تبدیل شدن نیروهای امنیتی از حالت دفاعی به حالت تهاجمی و وارد شدن فشار بالای پاکستان، سبب ضعیف شدن این گروه شده است.

عتیق الله امرخیل جنرال پیشین و کارشناس مسایل نظامی در صحبت با صدای امریکا می‌گوید که جنگ در تمام افغانستان جریان دارد و "جنگ اگر کوچک باشد یا بزرگ جنگ است. جنگ ادامه دارد گاهی فروکش می کند و گاهی شدت پیدا می کند این یک حرف طبیعی است؛ اما مهم این است که نیروهای افغان نسبت به گذشته بسیار خوب عمل می کنند."

این در حالیست که همین اکنون در برخی از ولسوالی‌های ولایات هلمند، کندز، بدخشان، تخار و بغلان عملأ درگیری جریان دارد.

ادعای ضد و نقیض تصرف قلعۀ ذال

اظهارات سخنگوی نیرو های حمایت قاطع ناتو در افغانستان در حالی بیان می شود که نیرو های امنیتی افغان، صبح روز پنجشنبه آق تیپه، مرکز ولسوالی قلعۀ ذال کندز را پس از آن دوباره تصرف کردند که شب گذشته طالبان پس از درگیری شدید آن را تصرف و برای چند ساعت تحت کنترول خود داشتند.

در جنگ تصرف دوبارۀ ولسوالی از چنگ طالبان، پنج پولیس ملی و محلی کشته شده اند.

از جانب دیگر، یک مقام ولسوالی قلعۀ ذال می گوید که طالبان حین عقب نشینی از مرکز ولسوالی در مسیر راه ماین ها را تعبیه کرده بودند که در اثر انفجار آن چند د تانک زرهی نیرو های امنیتی افغان تخریب شده است.

آن مقام محلی اضافه می کند که در اثر برخورد تانک ها با ماین های تعبیه شده، نیرو ها افغان عقب نشینی کردند و طالبان یکبار دیگر ساختمان ولسوالی را تصرف کرده اند. آن مقام ولسوالی قلعه ذال به رادیوآشنا گفت که هر دو طرف تلفاتی را متقبل شده اند.

از جانب دیگر، محمد قسیم جنگلباغ، قوماندان امنیۀ کندز به صدای امریکا گفت که در درگیری های سه روز گذشته 60 تن از گروه طالبان را کشته اند و نیرو های آنان از ساختمان ولسوالی و قوماندانی امنیه قلعۀ ذال با مخالفین درگیر جنگ اند.

اما ساکنین آق تیپه و شاهدان جنگ می گویند که هلیکوپتر های جنگی بر فضای بازار آق تیپه و ساختمان های دولتی در پرواز بوده و بمباری شدیدی را آغاز کرده اند.

در اعلامیۀ فرقۀ ۲۰ اردوی ملی آمده است که در سه روز پسین در قلعۀ ذال 30 تن از طالبان کشته شده است. در اعلامیۀ نشر شده از رقم تلفات نیرو های امنیتی افغان چیزی نوشته نشده است.

این مطلب با همکاری خیرالله رسولی، صمصامه سیرت و گل رحیم نیازمن تهیه شده است.

XS
SM
MD
LG