لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: کندز در حال پاکسازی از وجود شورشیان است


رئیس جمهور غنی بر جلوگیری از تلفات غیرنظامیان تاکید کرد
رئیس جمهور غنی بر جلوگیری از تلفات غیرنظامیان تاکید کرد

رئیس جمهور افغانستان می گوید که شماری از دفاتر دولتی و تاسیسات در ولایت کندز به تصرف سربازان افغان در آمده است و پیشروی نیروهای افغان برای تصرف کامل شهر ادامه دارد.

محمد اشرف غنی در یک کنفرانس خبری ضمن اطمینان از اینکه ولایت شمالی کندز از چنگ شورشیان باز پس گرفته می شود، از مردم خواست تا در انجام این کار بر نیروهای افغان اعتماد داشته باشند. او افزود که به دشمن تلفات سنگین وارد شده است.

رئیس جمهور غنی افزود که رهبری این عملیات را دگر جنرال عبدالحمید قوماندان قول اردوی ۲۰۹ شاهین به عهده دارد. او گفت که بر منسوبین امنیتی تاکید کرده است تا برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان اقدام لازم را در دست گیرند.

وزارت دفاع افغانستان می گوید که عملیات باز پسگیری شهر کندز حوالی ساعت ۸ صبح امروز توسط نیروهای امنیتی تازه رسیده به این شهر آغازشده است و تاکنون چندین ساختمان دولتی از تصرف طالبان خارج ساخته شده است.

گزارش ها از شهر کندز حاکیست که نیرو های امنیتی افغان از چهار طرف این شهر عملیات به طرف مرکز شهر را آغاز کرده اند.

وزارت دفاع افغانستان گفته است که در شروع عملیات تعمیر جدید قوماندانی امنیه و محبس کندز به تصرف نیروهای امنیتی افغان درآمده است. اعلامیه حاکی است که مقاومت مخالفان مسلح ضعیف بوده و پیشروی نیروهای افغان ادامه دارد.

نیروهای حمایت قاطع ناتو می گویند که جنگنده های نیروهای امریکایی امروز مواضع طالبان را در شهر کندز بمباردمان کرده است. دفتر مطبوعاتی این نیروها به صدای امریکا گفت که این حمله هوایی به خاطر ازبین بردن تهدید صورت گرفته است.

وزارت صحت عامه افغانستان می گوید که تاکنون ۱۷۲زخمی به شفاخانه ایم ایس ایف یا دوکتوران بدون مرز در شهر کندز منتقل شده است.

داکتر وحیدالله مایار سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت که همجنان ۱۶ جسد نیز به این شفاخانه انتقال داده شده است.

خبرنگار صدای امریکا گزارش می دهد که طالبان تمام وسایل دفاتر دولتی را غارت کرده و تا هنوز هم چور و چپاول وسایل و تجهیزات دفاتر دولتی ادامه دارد.

این در حالی است که طالبان روز گذشته با ارسال اعلامیه یی به رسانه ها گفته بودند که جان و مال مردم در شهر کندز در امان بوده و از همه نهادهای ملکی خواسته بودند که با اطمینان خاطر به فعالیتهای شان ادامه دهند.

رحیم اچکزی، استاد یک پوهنتون خصوصی به رادیو آشنا گفت که طالبان در موتر های ملل متحد در شهر گشت و گذار کرده و ترانه های طالبانی را پخش می کنند.

لوای سوم اردوی ملی در کندز با نشر اعلامیه یی اذعان داشته که تعمیر جدید قوماندانی پولیس در منطقۀ سر دوره و زندان شهر را نیرو های امنیتی دوباره تصرف کرده اند.

مقامات امنیتی افغان، پس از تصرف شهر کندز توسط طالبان، روز گذشته از آغاز عملیات پس گیری آن شهر به روز سه شنبه خبر داده بودند.

مراد علی مراد، معاون لوی درستیز اردوی ملی افغانستان گفت که اطراف شهر، میدان هوایی و ولسوالی های آن ولایت در کنترول نیرو های امنیتی قرار دارد.

آقای مراد افزود "وضعیت کنونی در شهر کندز تحمل ناپذیر بوده و به زودی روز سه شنبه عملیات نظامی باز پسگیری شهر آغاز می شود."

کندز از چند ماه به اینسو دستخوش ناامنی ها هم در مرکز و هم در سایر مربوطات آن ولایت بوده است. چندی پیش جنگجویان طالب تا دروازه های شهر در بندر امام صاحب رسیدند ولی با مقاومت نیرو های امنیتی مواجه شدند.

XS
SM
MD
LG