لینک های دسترسی

Breaking News

برای دیپلمات افغان - تکت رفت یا رفت و برگشت؟


ساختمان سفارت افغانستان در لندن
ساختمان سفارت افغانستان در لندن
شپیگل، یک مجله آلمانی گزارش داده است که از ۱۵۰ دیپلمات افغان که قرار بود در این هفته در وزارت خارجه در کابل حاضر شوند، فقط پنج نفر حضور یافتند. این نشریه آلمانی نوشته است که دها دیپلمات افغان در کشورهای میزبان، بویژه در اروپا و امریکایی شمالی، یا درخواست پناهندگی میدهند یا راهای دیگری را برای تمدید اقامت اختیار می کنند. یکی از راهای برنگشتن به کشور، تمدید ماموریت دانسته می شود.

با بیرون شدن نیروهای بین المللی از افغانستان و نگرانی ها از تشدید ناامنی ها پس از سال ۲۰۱۴، شمار افغان های که از کشور شان مهاجرت می کنند افزایش یافته است.

بر اساس آمار اداره حمایت از پناهگزینان سازمان ملل، یو ان اچ سی آر، افغان ها بزرگترین نفوس مهاجر و پناهگزین در جهان را تشکیل می دهند.

افغانستان در یک دههء گذشته نمایندگی های دیپلماتیک را در بیشتر از شصت کشور و سازمان های بین المللی گشوده است. اگر چه شمار دقیق دیپلماتهای افغان مستقر در خارج از کشور مشخص نشده است، اما گفته می شود شمار زیادی از آنها، پس از پایان ماموریت، به کشور باز نمی گردند.

تبلیغات دشمن است

وزارت خارجه افغانستان گزارش ها در باره برنگشتن دها دیپلمات افغان به کشور را به شدت رد می کند.

این وزارت به روز سه شنبه در یک خبرنامه گفت " نشر چنین گزارشاتی ناشی از تبلیغات منفی و پروپاگند مخالفان مردم افغانستان است و به هیچ صورت نمیتواند عزم راسخ مردم ما را برای یک آینده درخشان و گسترش مناسبات کشور ما با جهان و ایجاد یک افغانستان شکوفا و مترقی خدشه دار بسازد."

خبرنامه از قول ارشاد احمدی، معین سیاسی وزارت خارجه نوشته است که از ۹۶ دیپلماتی که دورۀ ماموریت شان به پایان رسیده ماموریت ۳۲ تن تمدید شده، ۱۵ نفر به کشور برگشته و متباقی مصروف تکمیل روند تسلیمدهی وظایف شان استند.
XS
SM
MD
LG