لینک های دسترسی

Breaking News

خروج قبل از وقت عساکر فرانسوی از افغانستان


خروج قبل از وقت عساکر فرانسوی از افغانستان
خروج قبل از وقت عساکر فرانسوی از افغانستان

نیکلا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه اعلان کرد که آن کشور سال آینده عساکر محاربوی خود را از افغانستان بیرون خواهد کرد، که یک سال قبل از موعد تعین شده از جانب پیمان ناتو می باشد.

داود سلطان زوی، تحلیل گر مسایل سیاسی با انتقاد از این پلان فرانسه میگوید، اردوی افغانستان هنوز آمادگی کامل برای اخذ مسؤوولیت های امنیتی را ندارد.

"آمادگی نیرو های افغان به زمان نیاز دارد، حتی سال ۲۰۱۴ خوشبینانه میباشد و کار های زیادی در پیش رو است، به همین علت فکر میکنم این یک ضرب الاجل سیاسی غیر واقع بینانه است که آقای سرکوزی میخواهد آنرا عملی کند."

اکثریت افغان ها به شمول احمد شفیق باشنده شهر کابل، به این باور اند که هنوز نیرو های افغان قادر نیستند مسؤوولیت امنیتی کشور را به عهده بگیرند و اگر آقای کرزی پیشنهاد فرانسه مبنی بر تسریع خروج عساکر فرانسوی را قبول کند، یک اشتباه میباشد.

"اگر جامعه جهانی خواهان صلح و ثبات در منطقه میباشد باید با افغانستان کمک کند، بدون مساعدت جامعه جهانی، افغانستان نمی تواند کشور با ثبات و صلح آمیز باشد."

نیرو های ناتو در چندین ساحه افغانستان، مسؤوولیت های امنیتی را به نیرو های افغان واگذار کرده اند و تا چند ماه آینده مسؤولیت ساحات بیشتر را به افغان ها خواهند سپرد، ولی به گفته یکی از سخنگویان ناتو، ولایت کاپیسا که آقای سرکوزی آمادگی انتقال مسؤوولیت های امنیتی را درآن اعلام کرد، در این جمع شامل نبود. فعالیت طالبان در بعضی از ولسوالی های این ولایت هنوز هم شدید میباشد و خروج قوای فرانسوی از کاپیسا نگرانی ها را در مورد عدم ثبات این ولایت که در نزدیکی کابل موقعیت دارد افزایش داده است.

XS
SM
MD
LG