لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: امیدواریم که استفاده از تکنالوژی سبب اعتماد مردم به انتخابات شود


حکومت افغانستان تصمیم دارد که در انتخابات پیش‌ِرو از تکنالوژی استفاده کند
حکومت افغانستان تصمیم دارد که در انتخابات پیش‌ِرو از تکنالوژی استفاده کند

رئیس اجرائیه افغانستان می‌گوید که استفاده از تکنالوژی، برعلاوۀ تأمین شفافیت انتخابات، در ایجاد سیستم بنیادی انتخابات برای دوره‌های مختلف انتخابات‌های آیندۀ افغانستان نیز کمک خواهد کرد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان، روز دوشنبه در نشست شورای وزیران گفت که جلسات متعددی با جامعۀ جهانی و کمیسیون‌های انتخاباتی برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی دایر شده است.

او گفت "امیدواریم که استفاده از تکنالوژی جدید از یک طرف در انجام به موقع انتخابات ما را کمک کند و از طرف دیگر در ایجاد اعتماد بیشتر در بین مردم و اعاده اعتماد برای نظام انتخاباتی مفید واقع گردد".

این در حالی است که کمیسیون انتخابات افغانستان، نتایج بررسی‌های این اداره را در رابطه به استفاده از تکنالوژی در انتخابات آینده، روز شنبه با سران حکومت شریک ساخته است.

مقامات این کمیسیون گفته اند، پس از بررسی نکات قوت و ضعف استفاده از تکنالوژی در روند انتخابات، به این نتیجه رسیده اند که از آن استفاده شود.

عبدالبدیع صیاد منشی و سخنگوی کمیسیون انتخابات به صدای امریکا گفت، کمیته‌ای برای چگونگی ایجاد سیستم الکترونیکی با استفاده از تکنالوژی برای برگزاری انتخابات تشکیل شده و با شرکتی که این سیستم را پیشنهاد کرده است، روی جزئیات بحث می‌کند.

او افزود که برخی پرسش‌هایی در مورد چگونگی ایجاد سیستم جدید نزد کمیسیون و مسؤولان نیز موجود است؛ اما زمانی که این پرسش‌ها حل گردد، برای استفاده از تکنالوژی در برگزاری انتخابات توافق صورت خواهد گرفت.

آقای صیاد گفت "جزئیات تکنالوژی همین سیستم بایومتریک است که تمام مردم یا فهرست رأی‌دهندگان با استفاده از سیستم بایومتریک ساخته می‌شود".

از سوی دیگر، اكليل حكيمى، وزير مالیۀ افغانستان به روز یکشنبه، با مسؤولان کمیسیون انتخابات، ادارۀ تذکرۀ الکترونیکی،مقامات اتحادیه اروپا و یوناما در افغانستان و نمايندگان ادارات تمويل کننده در مورد آمادگی‌های انتخابات بحث کرده اند.

این وزارت با نشر خبرنامۀ گفته است که در این نشست، روی تأمین بودجه، طی مراحل تدارکاتی، سيستم‌سازی و استفاده مؤثر از تکنالوژی برای برگزاری انتخابات شفاف بحث صورت گرفت.

قرار است که کمیته‌ای دوجانبه متشکل از نمایندگان حکومت و تمویل‌کنندگان مالی به منظور پیشرفت کارها و تأمین شفافیت روند انتخابات، نیز ایجاد گردد.

تلاش‌ها برای محو پولیو

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان، در بخشی از سخنان خود گفت که این کشور به محو بیماری پولیو نزدیک شده است و به تلاش‌هایش در این راستا ادامه می‌دهد.

رئیس اجرئیه افغانستان گفت که برای محو پولیو، تمام جهان متوجه افغانستان است و حکومت نیز تصمیم قاطع برای ریشه‌کن ساختن این بیماری دارد.

در حال حاضر، افغانستان از جملۀ سه کشوری است که واقعات مثبت پولیو در آن وجود دارد. ارقام نشان می‌دهد که از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی تا اکنون، دو واقعۀ مثبت پولیو در این کشور ثبت شده است.

او به وزارت‌های افغانستان هدایت داد که برای تطبیق بهتر کمپاین پولیو با بخش پولیوی وزارت صحت عامه، به ویژه تأمین امنیت کارمندان آن اداره همکاری لازم کنند تا قطرۀ واکسین پولیو به تمامی کودکان افغان برسد.

XS
SM
MD
LG